hoe bereken ik het rendement van een zonnepaneel met het vermogen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Energie
2.4K

Antwoorden (2)

Als je het vermogen weet wat het paneel heeft opgeleverd (Kwh), en je weet de kosten van de stroom die je gebruikt (Kwh), dan kun je de kosten van het zonnepaneel delen door de opbrengst, en dan krijg je de tijd die je nodig hebt om je zonnepaneel terug te verdienen.
Dat zal zo rond de 7 jaar liggen, en dan heb je een rendement van 100 : 7 = ongeveer 14%
4 jaar geleden
MasterSword
4 jaar geleden
Nog een voorbeeld:
Als je de 170 kWh stroom gebruikt voor verwarmen,
met een split unit airco ( met een cop waarde van 5 ) 170 kWh x COP waarde van 5 = 850 kW warmte 850 kW : 8,79 kW = 96,700 m3 aardgas bespaard
( 8,79 kW is de onderwaarde van aardgas )
96,7 m3 x €0,75 Aargas prijs = €72,52 bespaard met aardgas 170 kWh heeft een waarde van € 39,- met stroom
( en als je die gebruikt voor warmte )
170 kWh voor elektrische kachel = € 14,50 Aardgas bespaard
170 kWh met split unit airco verwarmen (COP3) = € 43,51 Aardgas bespaard
170 kWh met split unit airco verwarmen (COP4) = € 58,08 Aardgas bespaard
170 kWh met split unit airco verwarmen (COP5) = € 72,52 Aardgas bespaard Dus 170 kWh opgewekt en gebruikt voor verwarmen met cop waarde van 5
€39 opgewekt + €72,52 warmte = €114,52 bespaard met stroom en aardgas Info:
Als de COP waarde van een airco 5 is,
dan verplaats de split airco met 1 kWh verbruik
5 kW warmte uit de lucht de woning in. Dus wordt het rendement verhoogd
Het rendement van een zonnepaneel kan worden berekend door het vermogen van een zonnepaneel te delen door de oppervlakte van het zonnepaneel en vervolgens te vermenigvuldigen met de zoninstraling maal 100.
De formule: Elektrisch vermogen of Wattpiek (Wp) / [Oppervlakte x Zoninstraling] * 100% = Rendement. Voorbeeld: 225 Wp / [1,559 m x 0,798 x 1000 W/m²] * 100% = 18,1%.

De uiteindelijke opbrengst van een zonnepaneel is de jaarlijkse energiebesparing (kWh) en kan worden berekend door het vermogen (Wp) van een zonnepaneel te vermenigvuldigen met de omrekenfactor 0,85.
De omrekenfactor wordt gebruikt omdat de werkelijke omstandigheden (zoninstraling, temperatuur en luchtdruk) in Nederland net wat afwijkt van de standaard test condities (STC).

Voorbeeld
Een zonnepaneel van 200 Wp produceert jaarlijks 170kWh. De energieprijs is circa. € 0,23 per kWh. Op jaarbasis komt dit neer op een energiebesparing van € 39,-.

Je rendement kun je ook online laten uitrekenen:
https://www.zonnepanelen.net/rendement/
4 jaar geleden
MasterSword
4 jaar geleden
Nog een voorbeeld:
Als je de 170 kWh stroom gebruikt voor verwarmen,
met een split unit airco ( met een cop waarde van 5 ) 170 kWh x COP waarde van 5 = 850 kW warmte 850 kW : 8,79 kW = 96,700 m3 aardgas bespaard
( 8,79 kW is de onderwaarde van aardgas )
96,7 m3 x €0,75 Aargas prijs = €72,52 bespaard met aardgas 170 kWh heeft een waarde van € 39,- met stroom
( en als je die gebruikt voor warmte )
170 kWh voor elektrische kachel = € 14,50 Aardgas bespaard
170 kWh met split unit airco verwarmen (COP3) = € 43,51 Aardgas bespaard
170 kWh met split unit airco verwarmen (COP4) = € 58,08 Aardgas bespaard
170 kWh met split unit airco verwarmen (COP5) = € 72,52 Aardgas bespaard Dus 170 kWh opgewekt en gebruikt voor verwarmen met cop waarde van 5
€39 opgewekt + €72,52 warmte = €114,52 bespaard met stroom en aardgas Info:
Als de COP waarde van een airco 5 is,
dan verplaats de split airco met 1 kWh verbruik
5 kW warmte uit de lucht de woning in. Dus wordt het rendement verhoogd