Hoe kan men windenergie opslaan als er veel wind is en verbruik laag?

Als het in de nacht flink doorwaait en het stroomverbruik laag is zet men dan windmolens stil of kan men dat ook opslaan voor overdag?

4 jaar geleden
in: Energie
1.9K
tinus1969
4 jaar geleden
In de praktijk wordt die stroom nu gebruikt voor activiteiten die ook 's nachts doorgaan. Een aantal grote stroomverbruikers, zoals aluminiumfabrieken, werken 24/7 door (de stroom is 's nachts nog goedkoper ook!). Daarnaast; ook 'snachts staan er lampen aan, rijden er treinen, worden e-auto's opgeladen etc.

Antwoorden (2)

Dat kan met accu's

https://www.rijnmond.nl/nieuws/175531/Windmolens-bij-Hartelkanaal-krijgen-accu-s-zo-groot-als-zeecontainers

Bij het windmolenpark aan het Hartelkanaal komen vanaf volgend jaar zes enorme batterijen te staan. Energiebedrijf Greenchoice wil zo verspilling van groene stroom tegengaan. Kosten van het project: vijf à tien miljoen euro.
De batterijen - met de omvang van een zeecontainer - komen vlakbij een benzinestation op de A15. "Onder één van onze molens", meldt Alexander Roepers van Greenchoice.

In de batterijen kan stroom die niet direct nodig is, worden bewaard. Roepers: "Wanneer het hard waait, is er veel aanbod. Als de vraag naar elektriciteit op dat moment laag is, kan het zijn dat de windmolens uit de wind gedraaid moeten worden. Zo gaat duurzame stroom verloren."

"Met de batterij kunnen de turbines blijven draaien. De opgewekte stroom wordt opgeslagen en kunnen we op een later moment aan het energienet leveren."

Als het project bij het Hartelkanaal een succes wordt, wil Greenchoice ook op andere plaatsen batterijen bij windmolens neerzetten.
4 jaar geleden
janjan
4 jaar geleden
Ja , goed antwoord maar niet realistisch qua kosten.
tinus1969
4 jaar geleden
@janjan, waar baseer je op dat het niet realistisch is?
Met windmolens is het mogelijk een stuwmeer vol te pompen. Op basis van die watervoorraad kan men met waterturbines stroom genereren, al naar gelang de behoefte.

(nou ja... totdat het stuwmeer weer leeg is, natuurlijk !)