Kan ik mijn woningbouw vereniging aansprakelijk stellen?

geachte, ik heb een conflict met mijn woningbouw vereniging.
Vorig jaar is mijn appartement ( 3kamer) volledig gerenoveerd.
Er is toen ook een warmte pomp geïnstalleerd, bij aanvang ( dec) van de vorst is de warmte pomp door onduidelijke handeling uitgeschakeld . Hij werkte wel maar volledig op mijn stroom. Niets leek er op dat , dat het geval was , tot dat mijn energie leverancier op merkte dat mijn verbruik sky hoog was . zowel de installateur en ook de onderhouds mensen hebben niet gemerkt dat mijn pomp niet functioneerde??? Totdat er 2 weken terug uiteindelijk de leverancier bij een bezoek constateerde dat de pomp niet werkte. Nu zit ik met een duur verbruik ( 5150khw= € 1180, 00 ) extra . Ik heb dit vergeleken met mijn buren die de zelfde ruimte en pomp hebben als ik . Wat kan ik doen als de leverancier bij mij op de stoep staat??
Via de huurcommisie naar t juridisch loket, die je doorsturen naar je gemeente ( sociale raadslieden) die je zeggen , omdat ik n klein pensioen heb geen recht hebt op ondersteuning ….??? Wat kan ik doen, ik heb ze per brief laten weten van mijn probleem en wacht op n reactie ..
graag ontvang ik van U een reactie,
Hans van Osenbruggen

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Energie
1.9K
tinus1969
5 jaar geleden
Van wie had de stroom voor de warmtepomp eigenlijk moeten komen?
LeonardN
5 jaar geleden
Kan ik mijn woningbouw vereniging aansprakelijk stellen? Dat lijkt mij niet, immers welke schuld hebben zij in deze? Zij kunnen niet merken op welke stand de warmtepomp staat. U had dat in theorie wel kunnen zien. Maar ja je gaat niet elke dag loeren of zo'n apparaat op de juiste stand zijn werk doet. Vervelende zaak, maar ik kan me niet voorstellen dat de woningbouw hier aansprakelijk is.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
de stroom voor de warmtepomp komt van uit mijn net ( leverancier is energie direct ) en word aangevuld door nog 11 extra zonnen panelen.
welke schuld heeft de woning bouw? div. malen zijn ze ( installateur en onderhoud monteur) langs geweest en constateerden niet wat de uiteindelijk fabrikant direct zag , hij was uitgeschakeld. Ik ben niet voorgelicht en heb summiere handleiding , dus welzeker kijk ik naar de woningbouw .

Antwoorden (1)

Ik begrijp dat de pomp wel correct was aangesloten, maar verkeerd was ingesteld.

Wanneer we eerst even nar het eerste deel kijken het goed/fout aansluiten van de pomp.
Stel dat deze verkeerd was aangesloten dan is de installateur daar verantwoordelijk voor. Bij wie u kunt claimen is afhankelijk van wie de opdrachtgever voor de installatie was. Bent u de opdrachtgever voor de installateur, dan kunt u rechtstreeks bij hem claimen. Is de woningbouwvereniging de opdrachtgever, dan kunt u bij hen claimen. (Zij zullen de claim doorsturen naar de installateur.)
Hou wel in het achterhoofd dat de claimer (u dus) ook met het nodige bewijs moet komen.

Is de pomp goed aangesloten, maar verkeerd ingesteld / gebruikt

Tja... dat is wat lastiger... dat ligt meer aan hoe toegankelijk en duidelijk alles is. Zit er een schakelaar diep weg in een kastje waar je jezelf een weg naartoe moet schroeven, dan is het installatiewerk en is de installateur verantwoordelijk. Is het meer een open schakelaar op een instrumentenpaneel dan is het uw eigen verantwoordelijkheid. Al was het maar omdat niet te bewijzen valt wie die schakelaar in de verkeerde stand heeft gezet.

Dat de instructies niet duidelijk waren is geen hele grote factor in deze. Het is ook uw eigen verantwoordelijkheid om voldoende door te vragen m.b.t. de apparatuur die u gebruikt.

Enige uitzondering is nog wanneer de pomp achter slot en grendel staat zodat u er niet bij kan, maar alleen iemand van (of namens) de woningbouwvereniging. In dat geval zijn zij aansprakelijk.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
dankje Oze…...mijn punt tegen de woning bouw is , slechte voorlichting , summiere handleiding , zeker bij zo,n complex systeem. Ik heb door een handeling op mijn thermostaat ( geheel onbedoeld! ) de pomp buiten werking gesteld. Niemand , zelfs installateur en onderhouds ploeg zagen dat niet . Pas toen de leverancier erbij kwam , na maanden, constateerde hij dat. Hij zei tevens dat de complexe thermostaat ( de eenvoudigste) inderdaad teveel mogelijkheden had. Ik hoor vanmiddag het standpunt van de woningbouw en mocht dat voor mij teleurstellend zijn , dagvaard ik ze voor t kantongerecht.