Betekent de CV ketel temperatuur om laag een kouder huis?

Ik ben van het type pakt een trui en deken als het koud is, daarna gaat pas de verwarming hoger bij mij. Nu heb ik van de installateur gehoord dat mijn ketel die op 80 graden stond makkelijk op 70 kan staan en ik daarmee ook bespaar. Nu heb ik hem teruggezet naar 75 en merk vandaag meteen dat het kouder is in huis. Mijn conclusie is dan: hoe lager de temperatuur van je ketel hoe kouder je huis. Dus ga je meer stoken en ben je aan het einde van de rit meer geld kwijt. Maar waarom roept iedereen dan zo hard om vooral die ketel maar lager te zetten? Is het een pact met de energiebedrijven ofzo....
Ik kreeg afgelopen jaar een aardig bedrag terug van het energiebedrijf - ondanks dat de ketel op 80 stond. Dus nu denk ik er toch over om hem maar weer terug te zetten naar 80 want ik vertik het om ineens veel hoger te moeten gaan stoken. Wie o wie kan mij hierover duidelijkheid geven; klopt mijn stelling?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Energie
2.2K
TurfGraver
5 jaar geleden
Er komt meer bij te kijken dan alleen de water temperatuur om uw ruimte te verwarmen.
Wellicht is dit leuke leesvoer:
https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/energiezuinig-huis/verwarmen-op-gas-of-hout/cv-ketel-onderhoud-en-instelling/
TurfGraver
5 jaar geleden
Nog beter stuk wat goed uitlegd waarom lager water temperatuur voordeliger is.
https://welke-kiezen-kopen.nl/centrale-verwarming-combiketels/centrale-verwarming-waarom-watertemperatuur-laag-houden.php
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dank je wel voor de reacties, daar kan ik wel wat mee!

Antwoorden (1)

Even aangenomen dat de ketel 80 graden verwarmingswater aanlevert aan de radiotoren of vloerverwarming, is het sneller op temperatuur dan wanneer het water op 70 graden wordt aangeleverd. Voor vloerverwarming is 80 graden sowieso te heet. Ik denk dat de installateur gelijk heeft en de verwarming best naar 70 graden kan. Als het de instelling voor tapwater (waarmee je doucht) is kan deze ook wel omlaag, want 80 graden is niet te verdragen. Met 70 graden tapwater hoef je iets minder koud water bij te mengen.

Ik denk dat je die 10 graden verschil in beide gevallen nauwelijks zult merken en het positief is voor je energieverbruik.