Kan een te lage radiatorcapaciteit zorgen voor een hoger verbruik?

Met deze koude dagen zie ik mijn gasverbruik omhoog schieten. Gisteren 18,5 kuub gas gebruikt, wat neerkomt op ruim 10 euro voor 1 dag. Ik woon in een vrijstaande woning, uit de jaren 70. Dus ook de isolatie zal niet ideaal zijn.
Ik heb geen vergelijk, behalve dat de vorige bewoners 130 euro per maand betaalden aan gas/licht. De situatie is verder niet veranderd, behalve het verwijderen van 1 radiator in de keuken. Kan dit zorgen voor ondercapaciteit en dus een hoger verbruik?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Energie
2.2K
ronron1212
5 jaar geleden
Heb je al je radiatoren vol open en de temperatuur op 30 graden dag en nacht??
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Temp staat op 19.5 overdag, snachts 16.
TurfGraver
5 jaar geleden
Dat is een stevig gebruik maar reken er maar op dat het huis in zijn geheel niet geïsoleerd is (of dit moet later gebeurd zijn).
Verder maakt het natuurlijk ook uit hoeveel bewoners er zijn (douchen e.d.).
Vergeet ook niet dat zo'n 17% van het jaar verbruik alleen al in de maand januari wordt opgesoupeerd (winter).
https://www.energievergelijken.nl/nl/energieverbruik/gasverbruik
Utrecht
5 jaar geleden
Zoals Turfgraver al aangeeft: het overgrote deel van je gasverbruik vindt plaats in de wintermaanden.
Omdat het nu en de komende dagen flink koud wordt (-14°C volgens de voorspellingen), zal je CV flink moeten stoken. Dus verbruik je nu erg veel gas.
Maar in het voorjaar en de zomermaanden gebruik je bijna niets (ter vergelijk: bij mij 10 m3 in augustus en in december 100m3).
Door je maandelijkse voorschotten middelt dat mooi uit.
Maar reken er ook op dat je jaren-70 huis niet optimaal geïsoleerd is en je jaarverbruik bovengemiddeld zal uitkomen.

Antwoorden (1)

Nee, een lage radiatorcapaciteit zorgt niet voor een hoger verbruik.
Tenzij je een erg lage rendementsketel hebt. Dan heb je meer warmtelozing vanuit de ketel.
Maar veel verschil zal dat ook niet maken.