Maakt het veel uit of je de douche helemaal uit zet of nog een klein beetje?

Ik zet de douche altijd nog op 10% van de sterkte (zodat je het niet helemaal koud krijgt) waarop hij normaal staat tijdens het inzepen om kosten te besparen (water/gas).

Klopt het dat dit niet uitmaakt en de ketel alsnog even hard staat als op 100%?
Ik zou denken dat er bepaalde 'standen' zijn bij zo'n ketel en niet één gefixeerde stand.
*10% van de sterkte van de waterdruk, dus zelfde temperatuur maar 90% minder water (ongeveer)

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Energie
1.9K
TurfGraver
5 jaar geleden
Als 10% de warmte (mengkraan) is zal er dus minder warm water doorstromen (en dus minder verwarmd hoeven te worden), hoeveelheid water is dan zelfde (alleen meer koud water).
Als 10% waterdruk is zal beide afnemen.

Antwoorden (1)

Dit maakt inderdaad veel uit.
Je ketel verbruikt meer energie als het een grotere hoeveelheid water moet verwarmen.
Dus als jij veel minder (warm) water verbruikt dan verbruikt je ketel ook veel minder energie.