Waar komt dat zoem geluid vandaan bij een stroomaansluiting?

In mijn kamer heb ik een wasbak met daarboven een spiegel met lichtbalk.

Sinds kort komt daar een zoemend geluid uit. Wanneer ik de lamp aan zet is het zoemende geluid weg en als ik de lamp weer uit zet is het zoemende geluid weer terug.
Stroom van de spiegellamp halen werkt niet, want het zoemend geluid blijft.

Wat is het probleem en hoe zou dit opgelost kunnen worden

Picture for question
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Energie
6.5K

Antwoorden (1)

In eerste instantie wilde ik naar het elektrische circuit verwijzen. Dit is een bekende bron van zoemgeluiden (de 50 Hertz waarop ons elektriciteitsnetwerk draait is een hoorbare frequentie, vandaar)

Maar jij schrijft "Stroom van de spiegellamp halen werkt niet, want het zoemend geluid blijft." Dat sluit dus de elektronica van de spiegellamp uit als dader.

Het plaatje bij je vraag suggereert dat je spiegellamp wel een prima klankkast is.

Het is dus heel goed mogelijk dat de spiegellamp trillingen vanuit de muur versterkt. Zit er aan, in of bij de muur (of aan de andere kant van de muur) misschien iets wat trilt ? Denk b.v. aan een adapter van een apparaat, of staat er een radio of een TV aan ?

De oplossing is het wegnemen van die trillende bron, of het tegengaan van en klankkast-effect van de spiegellamp. B.v. door het opvullen van holle ruimten met isolatie.
TurfGraver
5 jaar geleden
Dan is het nog wel gek dat zoem ophoud als lamp aan is.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Dat klopt @TurfGraver :-)
Ik heb niet overal een verklaring voor. (het is sowieso lastig raden op afstand bij dit soort vragen) Maar de oplossing blijft staan: trillingen dempen met isolatie !