is in een zogenaamd 'nul-op-de-meter-huis' het energieverbruik per saldo echt nihil?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Energie
1.9K
ronron1212
5 jaar geleden
https://www.essent.nl/content/particulier/kennisbank/energie-besparen/nul-op-de-meter-woning.html#

Antwoorden (1)

Nee. Het energieverbruik kan zelfs vrij fors zijn.
Het kenmerk van een nul-op-de-meter huis is dat het zelfvoorzienend is; alle benodigde energie wordt zelf opgewekt (meestal met zonnepanelen) evt. ‘gesaldeerd’ (dus met afname en teruggave aan het net netto nul).
Zekfvoorziening is in de praktijk alleen mogelijk als een huis ook energiezuinig is, dus goed geïsoleerd.
Uit duurzaamheidsoogpunt zou je eigenlijk ook energie die nodig is om zonnepanelen en isolatiemateriaal te maken moeten meenemen in je berekening.
5 jaar geleden
ronron1212
5 jaar geleden
Wat is een nul-op-de-meter-woning? Een nul-op-de-meterwoning is energieneutraal en levert de bewoners bovendien een grote besparing op de kosten voor energie op. Een energierekening van slechts enkele tientjes per jaar of zelfs een rekening van nul euro is eenvoudig te realiseren. In een tijd van stijgende woonlasten is een nul-op-de-meter-woning daarom erg gewild.