Mag mijn energiemaatschappij mijn maandtarief verhogen?

Ook al heb ik een 5 jarig contract bij ze?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Energie
1.7K
ronron1212
5 jaar geleden
Als de hoogte van je gebruik sterk afwijkt van je maandelijkse betaling ja dan kunnen ze dat doen.
TurfGraver
5 jaar geleden
Anders wordt het flink bijbetalen bij eindafrekening.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Wees maar blij met deze maatregel.
Ik moest eens een heel groot bedrag nabetalen, meer dan een maandsalaris! Prachtig die glas-in-lood ramen, maar je huis is niet te verwarmen en dat merk je bij de jaarrekening.

Antwoorden (1)

Ja.

Wat je hebt afgesproken met de energienaatschappij is het tarief, het bedrag per afgenomen eenheid.

Om betalingsongemakken te voorkomen, werken energiemaatschappijen met voorschotten. Die zijn zo goed mogelijk gebaseerd oo geschat werkelijk verbruik.

Het kan natuurlijk zijn dat je meer "eenheden" bent gaan afnemen. Of sat nu kWh's zijn bij elektriciteit of m3 bij gas. Het afgesproken tarief verandert daar niet door maar wel het totaalbedrag.

Om te voorkomen dat je straks te veel moet bijbetalen, kan het voorschot worden aangepast. Dat is voor beide partijen het beste.