Kun je een aggregaat aansluiten op het lichtnet om stroom terug te leveren?

Dus net zoiets als zonnepanelen.
Ik zag het journaal van 5 mei en dit is misschien een goede oplossing voor zo'n crisis.
https://www.npo.nl/nos-journaal/05-05-2018/POW_03689510 (kijken vanaf 13 minuten)

Ik heb een benzineaggregaat die ik weinig gebruik en die zou ik best duurzaam willen inzetten voor het algemeen nut.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ja dat kan. Althans.... technisch gesproken. Zowel economisch als voor het milieu is het echter geen slimme zet.

Nee, dat gaat niet. Het lichtnet en je aggregaat hebben wisselstroom, wat simpel gezegd betekent dat de stroom niet een kant op stroomt (zoals bij gelijkstroom), maar 50 maal per seconde van richting wisselt. Als je de aggregaat op het lichtnet wilt aansluiten moet eerst de fase gelijk lopen. Maar je hebt geen apparatuur om dat te kunnen meten en regelen. Lukraak de stekker in het stopcontact steken kan (als de fases net tegengesteld zijn) een flinke kortsluiting opleveren, met het nodige vuurwerk. Benzine verstoken om stroom te maken is overigens een van de duurste en minst duurzame methoden, maar dat terzijde.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100