Hoe komt het dat mijn gasverbruik van de afgelopen 7 maanden zo extreem hoog is?

Sinds juli 2017 woon ik samen met 3 anderen in een bovenwoning die goed geisoleerd is. Deze woning heeft een woonruimte van ongeveer 130 m2. We maken gebruik van een slimme meter en voor gas en elektriciteit zijn wij aangesloten bij eneco.

Twee maanden geleden.heb ik de eneco app gedownload, hierdoor kon ik bijhoudem hoeveel mijn verbruik was. In de maandem juli t/m november gaf de app aan dat mijn verbruik tussen de 50 en 80 euro in de maand lag. Echter keek ik 13 februari weer op de app en toen stond er dat ik in bovengenoemde maanden ineens rond de 200 tot 300 euro verbruikt heb. Ik heb contact gehad met eneco en zij geven aan dat wij een gemiddeld daggebruik hebben van ongeveer 15 m3 gas per dag!! Dit is bijna 4 keer zoveel dan een normaal huishouden. Wij hebbein 7 maanden 1700 m3 gas verbruikt. En dit is bijna onmogelijk. Wij zijn maamdag t/m vrijdag aanwezig in de woning. Hierbij zetten we eigenlijk pas vanaf 15u de verwarming op 20 graden. Daarvoor en in de nacht staat hij op 18 graden. Wij doucen niet buitensporig lang.

Ik vraag mij af hoe het komt dat wij in 7 maanden tijd ruim 1700m3 gas hebben verbruikt? Wie heeft hier een verklaring voor?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Energie
6.4K
Utrecht
6 jaar geleden
Jullie verbruik lijkt inderdaad wel erg hoog.
Nu is het natuurlijk wel zo dat je in de wintermaanden veel meer gas verbruikt dan in de zomer: deze (4) maanden kunnen wel 75% van je jaarverbruik bedragen. Maar het is erg hoog: ik verbruik (tussenwoning) zo'n 900 m3/jaar.
Toch je slimme meter nog eens vaker uitlezen, verbruik in Excel zetten en na identificatie van piekmomenten op zoek naar de oorzaak.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://www.startpagina.nl/v/wonen/energie/vraag/633678/voordelen-nadelen-slimme-meter-consument

Antwoorden (1)

De slimme meter kan foutieve meterstanden doorgeven.

Begrijp ik goed dat vanaf het begin een slimme meter aanwezig is?
Er zijn mensen die een slimme meter weigeren. Om reden dat er een veel te hoog verbruik aangegeven wordt en dat het niet eenvoudig is om de rekening omlaag te krijgen. Te bewijzen dat de slimme meter niet de juiste data geeft, waaraan ook nog een kostenplaatje zit.

Vreemd trouwens dat er eerst sprake is van €50 - 80 p/mnd. Na november gaat de kachel aan en dat maakt natuurlijk verschil, maar niet zoveel.
Je hebt al contact gehad met Eneco en dit bedrijf beweert dat jullie zoveel verbruiken. Is dit zwart op wit gesteld?

Je bent niet de eerste, ga eens naar het Juridisch Loket en vraag welke de mogelijkheden zijn om hier tegenin te gaan.

Consumentenbond:
"Betrouwbaarheid slimme meter: ... Het installeren van een slimme meter heeft normaal gesproken geen invloed op je energierekening."

https://www.consumentenbond.nl/energie-vergelijken/slimme-meter

En verder: "Soms zien consumenten echter toch een onverwachte stijging van hun verbruik na plaatsing van een slimme meter. Meerdere redenen hiervoor kunnen zijn (zie bron) o.a.:
-In uitzonderlijke gevallen kan de nieuwe meter zelf gebreken vertonen. ...etc.

Netbeheer Nederland heeft een stappenplan opgesteld om afwijkingen in energieverbruik te verklaren:
-controleer zelf onverklaarbare veranderingen in je energieverbruik.
-vergelijk je jaargebruik met vergelijkbare huishoudens
-veranderingen in gezinssamenstelling of apparaten
-vraag energieleverancier om mee te denken of indien zonder resultaat vraag netbeheerder het onderzoek over te nemen
-netbeheerder kan gespecialiseerde doormeting maken van elektriciteit in huis en energiemeter. Blijkt uit meting dat slimme meter niet juist werkt, zijn kosten voor netbeheerder. Andersom zijn de kosten voor de consument. Tijdelijk zijn de kosten door Netbeheer Nederland verlaatd (tot aprip 20`18) tot €100,-

Om wachttijden en onnodige metingen te voorkomen is het belangrijk dat je eerst de voorgaande stappen hebt doorlopen. Pas daarna om doormeting vragen.