Hoe werkt betaling stadsverwarming?

Wij zijn sinds een half jaar op ons zelf gaan wonen en hebben nu stadsverwarming bij eneco (zo ook onze stroom). De koude maanden zijn gekomen en de verwarming staat nu aan. Wij snappen hier nog vrij weinig van. Hoeveel betaal je hier nou voor? Wij betalen eneco elke maand hetzelfde bedrag. In het opbouw termijnbedrag staat :
Ruimte verwarming€ 92,83. Is dit een inschatting op de vorige bewoner? Of hoe werkt dit? Waar zouden wij kunnen zien hoeveel 'warmte' wij verbruiken?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Energie
5K
ronron1212
6 jaar geleden
Dat kan je niet zien. Als het goed is zitten er apparaatjes aan je verwarming en die meten. elk jaar krijg je een afrekening van je gebruik net als bij de elektra.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar de stroom betaal ik per maand inclusief die ruimte verwarming. Komt er dan nog een bedrag bij? Op jaarlijks termijn?
ronron1212
6 jaar geleden
Ja ook voor de stroom krijg je een afrekening elk jaar dat kan bij betalen zijn of iets terug krijgen. Het heten ook voorschot bedragen. Niemand weet hoeveel stroom jij gaat gebruiken.

Antwoorden (1)

Er zal toch wel ergens een meter hangen en wel dichtbij de voordeur .
Omdat daar de verwarmingsbuizen binnenkomen in jou huis huis .
Meestal bij de voordeur heb jij een luik voor de kruipruimte onder jou huis .
En daar kan jij ook zien waar de verwarmingsbuizen jou huis binnen gaan .
En daar in de buurt zit ook jou meter .
Meestal in de meterkast .
En voor de betaling die als volgt gaat .
Er wordt een schatting gemaakt van het jaarlijks gebruik : of die schatting maak je zelf .
En volgens die maanlijkse betaling kun je ook het jaarlijks verbruik inschatten .
Als jij teveel hebt betaald dan krijg jij bij de afrekening het teveel betaalde geld weer terug .
En Als de maanlijkse schatting te laag is geweest dan moet jij bij eindafrekening bij betalen .
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
Ik heb geen meter maar apparaatje aan elke radiator. Daar kan je niets aan aflezen die sturen automatisch bericht van gebruik naar de beheerder
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bij mij zit een slimme meter in de meterkast !
ronron1212
6 jaar geleden
Dat is gas en elektra geen stadsverwarming. @teun
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er kan ook ergens een warmtewisselaar hangen, aangesloten op de stadsverwarming.
Beetje vergelijkbaar met een CV ketel. Hier zit een schermpje en daar staat het verbruik op in GJ (GigaJoule)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ronron .ik heb helemaal gas !
ronron1212
6 jaar geleden
@teun dan heb je alleen maar een slimme meter voor je elektra.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee ronron ik heb een warmtemeter zitten waar de verwarmingsbuizen mijn huis inkomen .
ronron1212
6 jaar geleden
@teun jij wel ik niet. maar dat is dan geen slimme meter.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Beste ronron .deze meter kan oa .uitlezen van de afgenomen energie hoeveelheid . uitlezen van de afgenomen waterhoeveelheid . uitlezen van het aantal bedrijfsuren . uitlezen aanvoertemperatuur . uitlezen van de retourwatertemperatuur . en uitlezen van het temperatuurverschil .enz .
Maar volgens mij schieten wij ons doel voorbij ronron over het antwoord van de vraag !
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er zijn op GV wel vaker mensen die geen idee hebben waar ze het over hebben.
plusje voor dit antwoord.
ronron1212
6 jaar geleden
@Jackd ik heb geen gas wel elektra geen slimme meter maar wel stadsverwarming en daarvan kan ik niet zien wat ik gebruik dat is 1 keer per jaar dan krijg ik een overzicht van hoeveel elke radiator heeft verbruikt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je hier de waarheid schrijft : dan krijg je ook al een min !