Er komen prijsverhogingen voor energie. Wat moet ik doen?

Op het nieuws word gesproken over flinke prijsverhogingen van energie. Ik had afgelopen jaar een aanbieding van Pure energie maar ik zou nu haast van schrik naar budget energie gaan. Ik heb me ooit laten vertellen dat twee of drie jarige contracten onzin zijn en vooral alleen beter zijn voor de maatschappij. Ik had dus altijd 1 jarige contracten. Maar wat is nu wijsheid? Variabel contract? 1, 2 3 of 5 jarig contract? Of maar gewoon naar budget energie voor de voordeligste prijs met de komende prijsverhogingen in het verschiet?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Energie
1.9K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het laatste wat ik er over las:
elektriciteit goedkoper
gas duurder
vaste kosten duurder
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De prijs is deels afhankelijk van de prijs van olie. Wie kan nu zeggen wat de olieprijs de komende jaren gaat doen? Bij een groeiende economie is de aanname dat er meer vraag is en dus een stijgende prijs. Ondanks dat de economie wereldwijd groeit, stijgt op dit moment de olieprijs echter (nog) niet tot recordhoogtes. Gelukkig maar. Verder is het vooral de overheid die steeds meer en hogere bedragen in rekening laat brengen middels heffingen en belastingen. Het vastleggen voor langere periode betekent dat je een hogere prijs betaalt per verbruikte eenheid dan bij een jaarcontract. Dat is de afweging die je maakt: zekerheid kost geld. Dat de prijzen stijgen (door de overheid) zal, maar de maatschappijen roepen al jaren dat de prijzen zullen stijgen (en dat bleek niet altijd te kloppen, denk aan bv. de dalende olieprijs tijdens de crisis). Zelf stap ik momenteel jaarlijks over. De tarieven liggen lager dan bij een langlopend contract en tot nu toe zijn er doorgaans interessante overstapkortingen (tussen € 100 en € 200). Kijk wel naar hoe anderen de kwaliteit van dienstverlening beoordelen. Er zijn maatschappijen die regelmatig van naam veranderen heb ik het idee omdat ze een slechte naam hebben (gekregen) door slechte dienstverlening (problemen met de overstap, foutieve afrekeningen, etc.). Er zijn verder genoeg vergelijkingssites waar je kunt zien wat de tarieven zijn o.b.v. jouw (geschatte) verbruik en wat de eventuele aanbiedingen zijn. En klantervaringen. Om de energiekosten laag te houden, en dat geldt dan dus alleen voor de verbruikskosten, moet je kritisch kijken naar wat je verbruikt. Kan dat verbruik minder?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Jackd, Ik heb dat eens opgezocht en je hebt gelijk. Zo gaan huishoudens 3 eurocent meer energiebelasting betalen per verbruikte kubieke meter aardgas. De belasting over stroom zal dalen met 0,72 eurocent. Al met al zal een gemiddeld huishouden hier ongeveer €20,00 duurder uit zijn. @Obelix, Bedankt voor de waarschuwing. Je moet tegenwoordig erg oppassen met wie je in zee gaat. Ik was dus eigenlijk al goed bezig, jaarlijks overstappen. Nu nog op verbruik letten.
(waarom zette je dit niet bij antwoord, dit is toch een antwoord)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er komt ook nog Heffing Opslag Duurzame Energie (ODE) bij
Totaal gemiddeld 70,- duurder in 2018, in 2019 waarschijnlijk 150,- duurder.
https://www.rtlnieuws.nl/geld-en-werk/meer-belastingen-energierekening-gaat-150-euro-omhoog
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Jackd, bedankt voor deze aanvulling. Ik heb alle antwoorden en reacties gelezen en weet nu wat ik moet doen. Hoera voor Goeievraag :-) (en jullie natuurlijk)

Het beste antwoord

Een groot deel van de energiekosten bestaat uit energiebelasting en de 'opslag duurzame energie'. Dit zijn door de overheid bepaalde heffingen en die zijn afhankelijk van je verbruik. De energieleverancier berekent deze kosten door aan de consument, maar bepaalt niet de hoogte ervan. Als de heffingen stijgen, stijgen ze bij alle energieleveranciers even hard.

De enige manier om onder die kostenstijging uit te komen, is je energieverbruik verminderen. Kijk eens kritisch naar de apparaten die je gebruikt. Kun je iets vervangen door energie zuinigere alternatieven, kun je apparaten uitzetten i.p.v. stand by, meer isoleren, dikke sokken en een warme trui en de verwarming kan 2 graden lager, minder vaak of minder lang douchen, was ophangen in plaats van de droogtrommel gebruiken, wasmachine op 30 graden, alle beetjes helpen om je elektriciteitsverbruik lager te krijgen. Maar gas is vaak de grootste kostenpost, dus radiatorfolie, tochtstrips en dikke gordijnen heb je snel terugverdiend.

Je totale energierekening kan wel verschillen bij een andere leverancier. Kijk goed naar je eigen verbruik. Bij de ene leverancier is gas iets goedkoper dan bij de concurrent, maar betaal je misschien weer meer voor je elektriciteit, of andersom. Als je gaat vergelijken, reken dan met de tarieven van een gelijke periode. Dus niet de tarieven van leverancier A in 2018 vergelijken met leverancier B in 2017.

Toegevoegd na 17 minuten:
De prijzen die de leveranciers bepalen voor hun product (het leveren van gas en/of elektriciteit) is het enige waar zij invloed op hebben, maar slechts een deel van je totale rekening. Ook bij een meerjarencontract met vaste prijs zal de rekening elk jaar hoger worden door verhoging van de heffingen en/of van de netbeheerkosten.

In 2018 wordt de heffingskorting (of 'verlaging energiebelasting') verlaagd van ± 375 naar 310 euro. (In de bron staan de bedragen 308 en 257 euro, maar die zijn exclusief btw). In combinatie met de verhoging van de energiebelasting ben je dus bij hetzelfde verbruik een stuk duurder uit, ongeacht bij welke energieleverancier je zit.

De goedkoopste optie is waarschijnlijk nog steeds om elk jaar van leverancier te wisselen en telkens over te stappen naar de aanbieder met de hoogste welkomstkorting. Dat kan oplopen tot een paar honderd euro.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank je wel