Wat zijn de voordelen en/of nadelen van de slimme meter voor mij als consument?

Eneco is mijn energie- leverancier.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Energie
3.7K
ronron1212
6 jaar geleden
@jodokus52 goede vraag willen die dingen maar gratis installeren maar wat heb je er aan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De nieuwe meter meet een stuk voordeliger voor de energiemaatschappij. Zoveel door fouten in de meters, dan kunnen de verschillen zeer groot zijn, als door een andere manier van meten.

Het beste antwoord

totaal geen. je zou je energie kunnen aflezen, wat nooit gaat doen. en je zou je standen niet meer hoeven door te geven. besparen? nee echt niet.. verkoop praatjes!

ik heb hem geweigerd voor de vele negatieve ervaringen van hoger onverklaarbaar verbruik.
en ook omdat heel veel bedrijven zoals google windows sony banken overheden etc gehacked zijn. en stel ze hacken je leverancier of netbeheerder (wat mij dus makkelijker te hacken lijkt dan google) dan weten ze precies wanneer jij niet thuis bent en of je buren niet thuis zijn. en wanneer je op vakantie bent. en ze weten dan ook of jij wel of geen camera of alarm hebt.
even een voorbeeld: alle nieuwe tvs hebben een verbruik van 35 tot 70 watt(tegenover 200+watt 5 jaar geleden). als je kijkt na wanneer rond 5 6 7 uur een verhoging aan gaat en rond 10 11 12 uit gaat weet je wel verbruik van de tv en dan zouden ze zo een map kunnen maken met wie een nieuwe tv heeft en wie niet thuis is en wie geen alarm of camera heeft.

eng he? dit is helaas wel realistisch
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoe zou die meter of de netbeheerder weten of je al dan niet een camera en/of alarm hebt?

Andere antwoorden (1)

Als je als consument alleen energie gebruikt, dan heb je weinig tot geen voordeel aan een slimme meter. Of het moet zo zijn dat je regelmatig doorgeven van de meterstanden als belastend ervaart, want dat hoeft nu niet meer. De meter(s) word(en) op afstand uitgelezen. Het wordt wel interessanter als je zonnepanelen hebt, en energie gaat terugleveren. Dat wordt met de slimme meter allemaal apart bijgehouden, dan kan je het gebruik en de teruglevering zelf ook uitlezen.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hier kaart je meteen een groot nadeel aan: Als salderen straks niet meer 1:1 zal gaan, zal met een oude meter geen verschil zijn, want die saldeert zelf. Een nieuwe meter zal dan een groot nadeel zijn.
paulus811
6 jaar geleden
Omdat de maatschappij 4x per jaar de standen binnenhaalt, kan het maandbedrag eerder worden bijgestuurd om hoge naheffingen te voorkomen. Dat lijkt mij toch echt een groot voordeel voor veel mensen. Ook kun je het actuele verbruik zien en het effect van het aan/uitzetten van een apparaat. Ik begrijp de aversie tegen dit soort meters niet zo, al begrijp ik wat JackD zegt mbt het splitsen van het ver- en gebruikte deel.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het op afstand 'lezen' van de gegevens, als je dat niet wilt, kan het uitgezet worden. Geloof je dat echt? Terwijl de energie-leverancier er alle baat bij heeft om het wel te gebruiken?
Nee.
Ook worden gegevens verkocht. Het grote voordeel voor mijn leverancier begrijp ik wel, meer winst en meer inzicht in bestedingen en vooral ook nauwkeuriger : wanneer wordt er meer verbruikt. Dat wisten wij vroeger ook al: rond 18.00 uur werd er gegeten en daarvoor was er een grote piek in gas-verbruik.
Duidelijk.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het grote voordeel dat mij wordt gepresenteerd, is dat
-ik gewezen kan worden op een (volgens de leverancier) ongewenst hoger verbruik en , heel belangrijk ,
-ik hoef nooit meer op de knieën (hoef ik nu ook niet) om die meterstanden één keer per jaar af te lezen en door te geven...
Tja als dat voor veel mensen een probleem is. maar tot welke prijsverhoging vind je dit echt vervelend? Blijft de vraag, waarom wil de energieleverancier mij verplichten (ja echt!!) om over te gaan op een slimme meter? Toevallig weet ik dat je kunt weigeren, maar velen weten dit niet. Zij vertellen mij dat ik in 2021 een slimme meter MOET hebben... dacht het niet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Toch wil ik mij genoeg informeren.
Jammer, ik heb geen zonnepanelen, dus ook het voordeel niet. Ik let zelf op de hoogte van mijn maandelijkse betalingen, bij aanschaf of groter gebruik van elektrische apparaten. Bovendien vind ik de berichten van slimme meters die een veel groter verbruik aangeven een niet prettig of betrouwbaar gevoel geven. Er zijn voorbeelden van, waar met grote moeite iets gedaan wordt na jaren van protesteren en afgewezen worden. En ja dan moet je de contrôle door de energiemij laten doen, die jou ook nog eens laat betalen.
Hoe was het ook weer? 'de slager die zijn eigen vlees moet keuren'?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het vervangen van een meter kost ergens rond de 1000,- (arbeid, materiaal, enzovoorts)
Toch is het gratis: Wie denk jij dat er voor betaald? Die dingen meten anders en dat is meestal negatief voor de consument.
https://www.nemokennislink.nl/publicaties/hoe-de-digitale-elektriciteitsmeter-veel-te-veel-stroom-registreert/ Een voordeel is, dat ondertussen redelijk bekend is welke meters zeer grote verschillen kunnen geven. Die worden niet meer geplaatst (voor zover ik weet).
Maar dan gaat het om 500% extra, dat valt op. 25% extra is zeer lastig aan te tonen en ook dat is al heel veel.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Precies, Jackd, bewijs het maar en dan nog, waarom er aan beginnen. Geen werkelijke voordelen voor mij als consument:
-duurder
-niet beheersbaar door mij ('meteen uitzetten' ...jajat!?) en
-afleesbaar op punten waarvan je niet wilt dat het op straat bekend is.
-inbraak gevoeliger ook nog eens.
Informatie ... heeft meer weg van Big Brother.