is er verschil (in kwaliteit) tussen zwarte en blauwe zonnepanelen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Energie
2K
TurfGraver
6 jaar geleden
Leesvoer.
http://www.hoe-koop-ik.nl/zonnepanelen/soorten-zonnepanelen
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Leuk !
Een echte vraag die tot algemene kennisdeling aanzet. (+)

Antwoorden (2)

Polykristallijne panelen zijn dus normaal gesproken blauw en hebben een onbespoten aluminium frame. Monokristallijne panelen hebben vaak, voor een nog gelijkmatiger beeld en minder reflectie, een zwart gespoten frame.
Monokristallijne panelen doen het iets beter bij bewolkt weer dan polykristallijne zonnepanelen. Ook zou de achteruitgang in opbrengst bij hoge temperaturen van monokristallijne panelen wat lager zijn. Tegelijkertijd warmen zwarte, vooral all-black, panelen juist sneller op dan blauwe, wat de productie bij warm weer een beetje remt.
Of monokristallijne panelen inderdaad, zoals wordt gezegd, nóg langer meegaan dan polykristallijne panelen valt niet in het algemeen te zeggen. Per saldo is het uiterlijk de voornaamste reden om voor monokristallijne panelen te kiezen.
6 jaar geleden
ten eerste: de zwarte worden verkocht omdat sommige mensen dit mooier vinden. ze zijn een stuk duurder.

"Verschil in opbrengst
Het poly zonnepaneel doet het met diffuus (indirect) licht beter, het mono zonnepaneel met direct licht. Kijken we naar het Nederlandse klimaat dan is het verschil in praktijk minimaal."

zonnepanelen.net legt van elk paneel 1 op hun dak en testen het daadwerkelijke opbrengst je zou de test kunnen bekijken bij "bron" de top 10 staat gemengd met zwarte en blauwe panelen

qua terugverdientijd pak je dus het best gewoon blauwe panelen en dan van 250 wp. alle fabrikanten garanderen 90% rendement op 10 jaar en 80% rendement op 25 jaar. dus zolang het merk niet talliet gaat zit je qua panelen altijd wel goed.