kan de slimme meter van eneco in een flat?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Energie
3.9K
ronron1212
6 jaar geleden
Waarom niet het is toch voor jouw energie.Daar heeft de flat toch niets mee vandoen.

Antwoorden (1)

De slimme meter kan ook in een flat, dat maakt niet uit.

[De slimme meter heeft voor- en nadelen.
Je kunt de slimme meter weigeren.
Het lijkt alsof het verplicht is, dit is dus niet zo.]

Toegevoegd na 4 uur:
35Karin zaterdag, 29 oktober 2016 16:47
Onlangs ben ik verhuisd naar een appartementencomplex van 14 woningen. Ik realiseer me nu dat er in een ruimte beneden in de hal 14 slimme meters hangen. Ook hangt er in ieder appartement een slimme meter in de meterkast. .....etc.
https://www.privacybarometer.nl/nieuws/3854/Slimme_meter_weigeren

24 maart 2017 "...in een appartement..."
12 mei 2017 "...in ons appartement..."
https://www.energieleveranciers.nl/blog/nadelen-slimme-meter/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bordensteker
6 jaar geleden
De vraagsteller denkt dat het mogelijk uit zou kunnen maken dat hij in een flat woont. Jouw antwoord is dat het niet uitmaakt. Je geeft voor deze stellingname geen enkel argument, en je stukje tekst tussen vierkante haken helpt de vraagsteller ook geen meter verder. De vraag was helemaal niet of hij de meter kon weigeren. Vervolgens noem je de Veelgestelde Vragen van Stedin als bron, maar in die 74 vragen is niets te vinden over plaatsing in een flat. Vandaar dat je de lezer laat raden met welk van die 74 antwoorden je jouw stellingname denkt te onderbouwen. Volgens mij geen enkele. En je tweede bron is het Wikipedia lemma over Eneco. Daarin is ook niets over dit onderwerp te vinden. Conclusie: je gooit zomaar wat bronnen op tafel, maar je antwoord is daarmee totaal niet onderbouwd.
- (Het vervelende is dan ook nog, dat je hiermee een antwoordgever met een goede onderbouwing de pas hebt afgesneden, want het antwoord is inderdaad dat het in een flat met nu ook een eigen meterkast gewoon kan.)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Rohanpour https://www.energieleveranciers.nl/blog/nadelen-slimme-meter/ 24 maart 2017 "...in een appartement"
12 mei 2017 "...in ons appartement" Meer bewijs is er niet te vinden. Er wordt niet gesproken over 'flat'.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Bordensteker Wat fijn dat jij de tijd hebt genomen om mijn antwoord te lezen en ook nog te becommentariëren. Merci. De eerste bron, veelgestelde vragen, blijkt dus een misser, jammer.
De tweede bron is een uitleg waarom ik met 'Stedin' bron kom en niet met 'Eneco' link. Wat mij nou weer logisch lijkt, omdat niet iedereen weet dat het niet twee afzonderlijke bedrijven betreft. "...in een flat met NU ook een eigen meterkast..." ??? Dit begrijp ik dan weer niet. Ik heb nog niet in een oude of nieuwe flat gewoond anders dan met een eigen meterkast. En ja ik heb meerdere huizen op mijn naam staan, waaronder ook flats. .
Dat ik meer informatie geef over voor- en nadelen, over verplichting of mogelijkheid van weigeren, stoort je kennelijk. Mij lijkt het wel relevant. Er zijn veel mensen die niet weten dat het niet verplicht is, dat de meeste voordelen eigenlijk voor de energieleverancier zijn. Het grote voordeel voor de klant is -volgens Stedin/Eneco- dat je niet meer een keer per jaar de meterstanden hoeft door te geven. Oh en ook dat je geattendeerd wordt omdat je te veel uitgeeft!! ::)) Dat de hele goegemeente (Stedin/Eneco +..?.. ?) kan meegenieten van jouw doen en laten, jouw leven, uit of thuis zijn of met vakantie, dat vertelt niemand. Vandaar dat ik daar zeer beknopt op attendeer. Vooral niet te veel anders is het antwoord te lang en dan leest niemand het meer; en ook loop je dan weer kans op bv: "te veel informatie die er niet toe doet" en dat schiet ook niet op. Maar getuige het vertrek vandaag van iemand gebeurt dit vaker. Ik heb nog gezocht naar 'slimme meter mogelijk
Overigens wat jij nu tussen haakjes als commentaar geeft, maak ik ook regelmatig mee.
Heb ik het niet over de keren dat ik prima onderbouw en vervolgens overruled wordt door een antwoord zonder bron(nen), maar kennelijk met bijzondere vriendjes of een grote mond dan wel een enorm ego, dit kan allemaal en eventueel gecombineerd ook nog natuurlijk... :P N.B. Dit wordt weer maandenlang genieten van minnaars, Heerlijk, wat zou het leven anders saai zijn. Nogmaals, bedankt voor je reactie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Toch nog eentje! 35Karin zaterdag, 29 oktober 2016 16:47 Onlangs ben ik verhuisd naar een appartementencomplex van 14 woningen. Ik realiseer me nu dat er in een ruimte beneden in de hal 14 slimme meters hangen. Ook hangt er in ieder appartement een slimme meter in de meterkast. .....etc. https://www.privacybarometer.nl/nieuws/3854/Slimme_meter_weigeren
Bordensteker
6 jaar geleden
@jodokus52
Wat je naderhand toegevoegde informatie betreft:
Kennelijk bedoel je met “24 maart 2017” deze reactie:
J Hofstee - 24 maart 2017: welnu, die had destijds de slimme meter nog niet in zijn appartement en ging hem weigeren! Ik kan je brontekst van “12 mei 2017” niet vinden, maar ik vermoed dat je deze bedoelt:
m de Beer - 12 mei _2015_: die hééft een slimme meter in zijn appartement maar door een grove slordigheid bij de administratie heeft hij 2,5 jaar voor een ander betaald en dat was onverklaarbaar veel meer dan in zijn voorgaande woning en de kwestie was destijds nog niet opgelost. Ik zie niet wat vraagsteller Rohanpour met deze informatie als “onderbouwing” aan moet! Zulke teksten overtuigen nog niet echt dat een slimme meter goed met een appartement of flat te combineren is. @Rohanpour
Om iets meer duidelijkheid te krijgen zou het kunnen helpen als u als vraagsteller aan de GV-lezers toelicht waarom u denkt dat de slimme meter in uw flatgebouw wellicht niet toepasbaar zou zijn ... want nogmaals, ik ben het met @jodokus52 eens dat de slimme meter volgens mij in principe moet kunnen worden geplaatst waar nu een domme meter hangt.
Het staat alleen niet één-twee-drie ergens met zoveel woorden duidelijk te lezen ... dus het zou handig zijn als we het van die kant kunnen benaderen en een ongegronde vrees van u kunnen wegnemen.
Bordensteker
6 jaar geleden
Ik ben nog verder aan het zoeken geweest, maar de oogst is bescheiden. In flatgebouwen is voor critici een bron van zorg dat de bewoners daar min of meer aan alle kanten omringd zijn door buren. En dús door andere appartementen, mét overal ook weer slimme meters. De mogelijkheid om voor je eigen appartement plaatsing te weigeren heeft voor bewoners van appartementen dus weinig betekenis.
Echter, de slimme meters communiceren met de energieleverancier door middel van gecodeerde datapakketjes via GSM verbindingen, dus het is net alsof de bewoners iedere keer dat de verbruiksgegevens worden verzameld even een heel kort mobiel gesprekje voeren, en dat effect is in de wereld van vandaag overal aanwezig en praktisch gezien niet meer te stoppen. Immers, overal waar mensen zijn wordt tegenwoordig mobiel gecommuniceerd.
Als bewoner kun je zelf de installatie van de slimme meter afhouden, maar in een flatgebouw win je daar weinig mee zolang je niet een groot deel van je medebewoners in het gebouw in die keuze meekrijgt. Als het hierboven omschreven bezwaar van de zgn. “elektrosmog” nou een speerpunt van de tegenstanders is, dan lijkt het mij dat de slimme meters op zich zeker wel gewoon geschikt zijn voor plaatsing in flatgebouwen. Immers, als er nog ándere tegenargumenten denkbaar waren, dan had je daar allang over gelezen, zo fel zijn de tegenstanders wel. Er is destijds bij de proefplaatsingen trouwens wel degelijk aan gedacht om die óók bij bewoners van flatgebouwen te doen, getuige dit bericht (over de situatie in België):
“De 40.000 slimme meters worden gratis bij de proefpersonen geïnstalleerd. Het plaatsen van een meter kost normaal gezien EUR 800. Ze worden verspreid over het hele werkingsgebied van Eandis. De netbeheerder heeft in totaal veertien 'slimme gebieden' aangeduid. Bij de selectie werd gezorgd voor een mix tussen stad en platteland, flatgebouw en alleenstaande woningen, binnenland en kustgebieden en sociale wijken en traditionele regio's.” (27 september 2012)
http://energeia.nl/nieuws/834241-1209/eandis-plaatst-40.000-slimme-meters-in-tweede-proefproject .