Je hebt het over 220 volt. Watt is p=uxr of i2r watt is dus afhankelijk van de aantal ampère of weerstand
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
om te beginnen de meest gebruikelijke huis en tuin voeding is 230Volt voorheen 220Volt en de 400Volt voorheen 380Volt het watt is bepalend van spanning X stroomsterkte. Bijvoorbeeld thuis heb je in de zekeringen kast een zekering (smeltveiligheid) van 16 Ampere dat wil zeggen dat je gebruik kan maken op die zekering 230V X 16 Ampere = 3680 watt. maar pas op dat wil ook weer niet zeggen dat als je thuis 10 zekeringen van 16 ampere hebt je ook voor 10 maal 3680 Watt apparatuur kan aansluiten. maar dat is weer een ander verhaal. Dus vermogen = spanning X Stroom of W= I X V

Toegevoegd na 49 seconden:
sorry w=p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De spanning in Nederland is 230 V. wisselspanning. In de meeste huizen hebben de zekeringen een waarde van 10 Ampere. Hoeveel Watt je dan tot je beschikking hebt kun je uitrekenen door Voltage (230) met Amperage (10) te vermenigvuldigen. Op een normaal stopcontact kun je dus apparaten van max. 2300 Watt aansluiten. Voor zware apparaten zoals wasmachines, drogers en afwasmachines is veelal voorzien in een aparte groep met een zekering van 16 Ampere. 230 x 16 = 3680, dus zo'n apparaat mag maximaal van dit Wattage zijn.