Mijn kraan lekt, hoe kom ik er achter wat ik moet repareren?

Mijn kraan lekt maar ben op dit gebied niet echt een topper. wie kan mij helpen?

Toegevoegd na 33 minuten:
Het probleem is opgelost, In het document van lowie stond dat het de 'perlator' was. Heb er nu een nieuwe opgedraaid en weer als nieuw.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.1K

Het beste antwoord

Ik wil het u graag vertellen maar u kunt beter op onderstaande link drukken, daar staat het in perfecte jip en janneke taal uitgelegt.

Onderstaande link aan klikken en drukken op het plaatje van de kraan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Meestal is een versleten leertje de oorzaak. Vraag bij een doe het zelf winkel of bij de Handyman naar een leertje voor de kraan, en vraag een buurman met een waterpomptang of hij het er even om doet.
Waterleiding even afzetten voor hij begint.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voordat u een kraan gaat repareren die werkt doormiddel van een kraanleertje, sluit u eerst de hoofdkraan. Vervolgens laat u het water uit de leidingen lopen door de kraan open te zetten. Als het water uit de leidingen is, kunt u het bovendeel van de kraan losdraaien. Als er een knop op de kraan zit, dan deze eerst verwijderen en daarna het binnenwerk losdraaien. Aan de onderkant van het binnenwerk zit een rubberen schijf (=kraanleertje), die vervangen moet worden. In de meeste winkels (bouwmarkten) zijn assortimentdoosjes te koop, waar verschillende maten kraanleertjes in zitten. In zo’n doos zit altijd de juiste maat die u nodig heeft om de kraan te repareren. Doormiddel van een klein schroefje, kunt u het oude kraanleertje losmaken en het nieuwe kraanleertje monteren. Tevens is het verstandig om ook meteen de pakkingring (vaak fiberring) die tussen het binnenwerk en kraanhuis zit te vervangen, om eventuele lekkage te voorkomen. Zet de kraan weer in elkaar en zet de hoofdkraan open, om te controleren of de kraan niet meer lekt. Zoals hierboven staat beschreven, zit er nog lucht in de leidingen en komt het water er niet vloeiend uit. Vang dit op door een emmer onder de kraan te zetten.

Succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Draai de hoofdkraan van de waterleiding dicht. Trek de knop van de kraan af. Bij sommige kranen moet u hiervoor het schroefje losdraaien dat onder het gekleurde dopje zit.

Tip!
Verschillende modellen kranen bevatten kraanleertjes in verschillende maten (in dikte en diameter). Koop daarom een assortiment kraanleertjes, dan bent u er altijd zeker van dat u er eentje met de juiste maat in huis hebt.

hoe het verder moet lees je en zie je in bijgevoegde link
13 jaar geleden
Het meest waarschijnlijk is een versleten leertje dat vervangen moet worden.Vervangen is niet echt moeilijk, maar voor iemand met twee linkerhanden raad ik het niet aan. Je moet eerst de hoofdkraan van de waterleiding dichtdraaien, nadat je een evt. geijser hebt uitgedaan. Daarna ontdekken hoe je de kraan kunt openschroeven (daar zijn tientallen varianten van) en tenslotte het leertje eruit halen.
Eerst naar een doe-het-zelf-zaak gaan om 'het' nieuwe leertje te halen is evenmin verstandig want ook daarvan bestaan er tientallen soorten. Overigens kun je wel vaak setjes van leertjes kopen met daarbij de meest gangbare typen (die ik nodig had zat er overigens meestal niet bij).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een nieuw rubbertje ertussen kan al wonderen doen, maar waar lekt ie dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt eraan waaruit de kraan lekt. Is dat uit het tapgedeelte dan is een kapot kraanleertje (bij een klassieke kraan) waarschijnlijk de oorzaak. Vervangen is de enige remedie. Lekt de kraan uit de spil, het deel met de knop) dan moet je die spil een klein slagje strakker draaien met een passende tang of sleutel.