Hoe kan je aluminium het beste zwart maken?

Zodat het een nette goed uitziende afwerking krijgt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
68.4K

Het beste antwoord

Spuiten geeft het mooiste resultaat, breng enige dunnen lagen aan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Wel 2k primer gebruiken !!!! Ander gaat het niet lukken.
Daarna aflakken / spuiten

Andere antwoorden (4)

Er is een alu primer op de markt (zie je lokale grote bouwmarkt). Na gebruik van de primer kan je het met normale gekleurde lak aflakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Gdanonym;

Realtief duur, maar wel mooi en duurzaam is poedercoaten.

Toegevoegd na 21 seconden:
'realtief' -> 'relatief'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spuiten geeft het mooiste resultaat, echter heeft dit wel goede voorbereiding nodig.
Goed ontvetten, opschuren, metaal primer en spuiten maar. Laat daarna de verf goeddrogen in een ruimte waar weinig stof dwarrelt. eventueel bij een tweede laag aanbrengen eerst de ondergrond weer even opruwen (korrel 320 of 400) .

Mocht het om een sier stukje gaan waar geen zware eisen worden gestelt aan de laklaag. dan kun je de primer eventueel achterwegen laten. Natuurlijk is de lak dan niet op zijn sterkst maar dat zal optisch niets uitmaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaat geen poedercoating of grondlaag/primer die echt lekker op aluminium houd. Voor decoratie vaak wel, maar als het gebruikt wordt is het er zo weer af.

Voor gebruik:
Dit kan alleen professioneel door een bedrijf gebeuren en daar hangt een prijskaartje aan. Meestal geen kleintje. Het kan op 2 manieren:

1; annodiseren, een zeer dure bewerking die ook een zeer mooi resultaat geeft vooral als het hoogglans moet zijn. Dit is een zeer sterke bewerking die moeilijk tot niet loslaat.

2; Een ets primer laten aanbrengen. Dit is veel goedkoper dan annodiseren maar helaas kan je ook dit niet zelf doen omdat er nogal wat rare chemicaliën bij komen kijken die niet de gezondste en milieuvriendelijkste zijn.

Voor decoratie of toch zelf doen omdat optie 1 te duur is:

A; het aluminum helemaal schuren zodat de huid er af is. Gebruik het liefst schuurlinnen van korrel 180 tot 220 en droog. Absoluut niet nat! Schuurpaier kan als alternatief ook, maar op metaal wordt dat meestal scheurpapier inplaats van schuurpapier. Met name op de randen en in hoekjes.

B; meteen hierna ontvetten met aceton en niets anders dan dat. Geen zeep, geen benzine, petroleum, terpentine of wat dan maar ook! Aceton en anders niet. Dit is heel belangrijk. Ga niet poetsen maar maak een doek lichtjes nat met aceton en strijk van de ene naar de andere kant. Voor de volgende baan pak je een nieuw schoon stuk doek en doe je hetzelfde in dezelfde richting. Herhaal dit tot het klaar is.

C; wacht een minuut of 5 zodat de acetron is verdampt en begin gelijk met het spuiten van een primer. Motip maakt hiervoor het beste spul. (zolang je over betaalbaar wil blijven praten)

D; spuit het af in de gewenste kleur. Kies voor acryl lakken van Motip. Dit zijn sterke lakken en je kan snel doorwerken. Onthoud: 6 flinter dunne lagen kruislings gespoten zijn sterker en mooier dan 1 of 2 dikke lagen.

Verder is het volgende belangrijk:

1; raak het aluminum niet met de blote handen aan, door het vet op je vingers ontstaat er razend snel weer die ontwerkbare, onspuitbare huid op dit metaal. Gebruik van die dunne rubber handschoenen die ze ook in ziekenhuizen gebruiken.

2: raak niets aan wat vettig is. Gebeurd dit toch dan gelijk nieuwe handschoennen aantrekken. Vet is je vijand, hoe klein beetje het ook maar is. In het algemeen is dit zo, maar met aluminium in het bijzonder.

3: houd je stipt aan de spuit en droogtijden welke op de spuitbussen van Motip staan vermeld.

Toegevoegd na 17 minuten:
zie rectie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wegens ruimte te kort: Vervolg 4: werk door tot het klaar is. Ga niet de andere dag verder zodat je eerst de reeds gespoten lak weer moet opruwen. Op een de randen en hoeken zit je er zo weer doorheen en dat moet dan weer helemaal van voren af aan worden voorbewerkt. Doe je dat niet dan is het er in no time weer af en gaat niet lang daarna de rest vanzelf mee. Dit komt ook door de huid die aluminium zelf aanmaakt door de reactie met de zuurstof in de lucht. Als er een hoekje af mist dan vormt daar in enkele uren weer een huid die onder de lak verder gaat. Leg alles van te voren klaar en werk in 1 ruk door tot het helemaal klaar is. 5: laat het werkstuk zeker een week tot 2 weken (lees op de Motip dus van de gebruikte kleur!) op kamertemperatuur uitharden. Dat is 19 tot 22 graden. Ga het werkstuk niet boven kachels hangen of fohnen.