Hoe kan ik matglanzende verf die teveel glimt matter maken?

De eerste verf die ik kocht bij de Karwei kwam gewoon uit het schap (kleur 711) maar deze was helaas op dus konden ze het wel mengen met de Karwei verfmenger. Helaas bleek deze nieuwe verf de ook matglans moest wezen veel meer te glimmen dan zijn voorganger. Helaas is de helft van het verfwerk al gedaan dus je ziet direct verschil. Volgens de leverancier komt het omdat er minder oplosmiddelen in zitten wat je mag de verf ook iet mengen met de voorgaande verf. Beide zijn niet watergedragen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
64.4K

Het beste antwoord

Hallo Kyodo,

Elke verf die gemaakt/gemengd word is eigenlijk hoogglans.
Naderhand kun je de glansgraad bepalen (mat/zijdegans etc)
Dit gebeurd door middel van matpasta/glossreducer) aan de gemengde verf toe te voegen
Zo word 1 liter verf + 1 liter matpasta volledig mat
En 1 liter verf + 1/2 liter matpasta zijdeglans.

Het verhaal van de oplosmiddelen is niet correct van de leverancier.

De karwei hier in de buurt heeft voorbeelden met glansgraden, en kunnen de verf in elke gewenste glansgraad mengen voor je

Ik weet verder niet wat je aan het schilderen bent, binnen/buiten? groot/klein object ?
Let er wel op dat je de exacte glansgraad pas ziet na volledige doorharding (dit is meestal na 2 dagen op kamertemperatuur)

Als de glans blijft verschillen,zou ik het nieuwe en oude verfwerk overschilderen met een zijdeglans of matte blanke lak.

Succes en als je nog vragen hebt hoor ik het graag !

Leonard
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hier een tip van iemand die zich expert noemt:

Als je glansverf hebt gebruikt en je wilt die mat hebben, ga dan naar de verfwinkel en koop een pakje ST.Marc. Dit is een product dat als je daar je gelakte producten mee afwast ze automatisch mat worden. Dit om een goede hechtlaag te bevorderen voor een nieuw aan te brengen laklaag. Gladde oppervlakken moet je namelijk of schuren of met St.Marc afwassen alvorens een nieuwe laag aan te brengen. Breng je geen nieuwe laklaag aan, dan heb je gewoon matte verf op je product over. Succes toegewenst.
escape
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
St.Marc is niet meer en niet minder dan een verfreiniger, een goedkopere oplossing is terpentine/wasbenzine.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
St. Marc is een ontvetter, ook ideaal om door roken aangeslagen plafonds en muren mee af te soppen, ruikt in ieder geval een stuk frisser als de gebruikelijke middelen hiervoor
De glansgraad wordt pas na enkele dagen zichtbaar. Het lijkt mij het beste om het gehele oppervlak opnieuw te verven met de mengverf van Karwei. Hier zult u langer plezier van hebben en heb dan overal de zelfde kleur/glans.