dakgebinte in aluminium en hout kraakt - moet ik me zorgen maken over de stabiliteit?

Beste
In mijn huis is er achteraan een kleine uitbouw in glas. Het dakgebinte dat in aluminium en hout is, kraakt en maakt toch vrij regelmatig krakende geluiden. Zo'n 5 keer per dag schat ik. Dat is dan een luid krakend geluid. Moet ik me zorgen maken voor de stabiliteit? Kan iemand me uitleggen hoe dit komt en wat ik eraan kan doen?
Alvast veel dank,
Groet
Charlotte

een jaar geleden
3.4K

Antwoorden (1)

Metaal (in dit geval aluminium) zet uit bij verwarming en krimpt bij afkoeling. Als daar hout op bevestigd is, dat niet mee uitzet en krimpt, dan krijg je kraakgeluiden. Hoe meer de dag-nachttemperaturen verschillen, hoe vaker je gekraak kunt horen. Het kan irritantzijn, maar het is niet iets waar je je zorgen om moet maken.
Wat je er aan zou kunnen doen, is de verbinding losmaken en er een stukje stevige plasticfolie tussen monteren (dit doet dan dienst als smeermiddel), daarna uiteraard weer vastzetten.
jc54
een jaar geleden