Boren mag niet. Hoe hang ik gordijnen op aan een systeemplafond?

Heb een fysiopraktijk, met uitzicht op een weiland waar mensen lopen. Wil graag gordijnen (voiles of in-betweens) hangen maar heb een systeemplafond en er mag niet geboord worden in het plafond of de muren. Iemand enig idee hoe je gordijnen kunt ophangen aan een systeemplafond?

een jaar geleden
2.9K
TurfGraver
een jaar geleden
Hier info.
https://krostrade.nl/huishouding/3-beste-stappen-voor-het-ophangen-van-gordijnen-aan-een-verlaagd-plafond/
Thecis
een jaar geleden
Je kan eventueel ook de ramen afplakken. Hebben wij ook gedaan in de praktijk.
tinus1969
een jaar geleden
Zijn er meer ruimtes in hetzelfde gebouw? Hoe hebben die dat opgelost?
ronron1212
een jaar geleden
Aan het kozijn.
Yvy
een jaar geleden
Alle reactiegevers: Turfgraver: dank voor je reactie, alles gelezen. Is toch nog vrij veel werk. Maar dank je wel, een optie om te onthouden. Thecis: dit is een optie die ik nog niet bedacht had. Blijft het dan nog wel licht binnen? Is het gespiegeld? Of helemaal donker? Want donker wil ik liever niet. Tinus 1969: Alle ruimtes in het gebouw zijn voor mensen die een bedrijf runnen zoals administratie, advocaat, IT...het boeit hen niet of ze gordijnen hebben, eerder liever geen gordijnen dan wel voor deze groepen. Ben dus de enige 'odd one out'. Ronron1212: Helaas mag ik ook niets aan het kozijn plakken of boren. Wat ook nog wel zou kunnen is in de de kozijnen van de drie ramen een uitschuifbare roede. Maar zo kort heb ik ze nog niet gevonden (0.890 cm en 0,458 cm en 0,891 cm), de meeste roedes zijn langer
Thecis
een jaar geleden
Beste Yvy
Wij hebben doorzichtig mat folie geplakt. Je krijgt daardoor een beetje het idee van matglas / melkglas en dit laat gewoon mooi licht door. Wordt wat diffuser.
De folie kan je in principe zelf halen bij een bouwmarkt, maar je kan het ook professioneel laten plakken. Dat laatste is aan te raden als je grote raampartijen hebt (omdat je die oppervlaktes niet kan kopen op 1 rol bij de bouwmarkt).
Inekez1
een jaar geleden
Let op met folie plakken op dubbel glas als het HR+ of HR++ glas is, vooral als de zon op de ramen kan schijnen. Dan is er met veel folies kans op thermische breuk in het glas. Er zijn folies die hier wel geschikt voor zijn, daar moet je dus even op letten. Uitschuifbare klemroedes in het kozijn klemmen kan altijd. Zijn de roedes te lang, dan kun je ze gewoon inkorten met een ijzerzaagje of pijpensnijder. Als er veel af moet, haal dan van de binnenbuis en van de buitenbuis een stuk af.
Gewone uitschuifbare roedes klemmen niet. Dan kun je net zo goed een stuk buis of rondhout op maat zagen en in 2 beugeltjes hangen die je met dubbelzijdig tape op het kozijn plakt. Alleen voor lichte gordijnen, maar voor vitrage-achtige stoffen kan dat prima. Wil je helemaal niks bevestigen, zet dan een kamerscherm voor het raam.
Yvy
een jaar geleden
Thecis: Dank je wel weer voor je info :-) ! Ik zal eens rondvragen met die folies, ik werk ook in de avond dus het mag niet doorschijnen. Inekez1: Ook een goede, niet aan gedacht, de zon staat er vol op. Zit precies aan de zonkant. Ook een kamerscherm zou een optie zijn, die plaats je er zo voor en zorgt dat er echt geen inkijk is, met name ook voor de avonduren. Roedes inkorten wist ik niet dat dat kon, dat het dan zijn funktie zou behouden. Die stevige vislijn kan misschien ook nog wel, dan kan ik er lichtgewicht gordijnen aan hangen met lichte zilverkleurige ringetjes die makkelijke glijden. Ik heb in ieder geval wat opties nu. Dank iedereen die gereageerd heeft, uiteraard zijn andere opties ook welkom!

Antwoorden (2)

Als de gordijnen niet te zwaar zijn kan je ze met klitteband ( op rol ) vasthangen. Maar dan kan je ze natuurlijk niet echt openschuiven.

'Zonder boren' lijm van pattex of zo. Aan elke kant van het raam zo 'n 'dots' lijm en daarop de railhouders bevestigen.

Soms kan je van die 'uitzetbare' buizen vinden om de rekjes bij het bad aan te hangen. Die buizen klem je tussen plafond en vb badrand. Dat systeem kan je misschien eens testen maar dan tussen de raamkozijnen. Daar kan je dan met lussen wel niet te zware gordijnen aanhangen.

Ik heb geen idee hoe stevig jou systeem van het plafond is. Maar ik heb al mensen versieringen zien ophangen door gewoon stevige vislijn rond het systeem te bevestigen ( tegels kon je toch makkelijk omhoog duwen ) en daaraan de rest te bevestigen.

Als je handig bent kan je misschien een soort paravan maken die past tussen het raam. Al is dit niet echt meer een antwoord op je vraag, het is wel een mogelijk idee tegen de inkijk.
.
Dat is zowat het eerste dat me te binnen schiet om eens te testen ( en dat niet in de reacties is vermeld )
Toegevoegd op 26 april 2022 21:40: tekst
een jaar geleden
Ik denk dat deze optie nog niet genoemd is / niet met deze naam in ieder geval: als ik het goed zie heb je vrij kleine / smalle ramen. Daartussen past heel goed een douchegordijnstang - die zijn uitschuifbaar tot de gewenste breedte (er wordt wel zoiets genoemd, maar met een andere naam - dit zoekt misschien wat makkelijker!
een jaar geleden