Kan ik een hanglampenkap ook gebruiken op een lampvoet?

Ik wil graag een nieuwe lampenkap voor onze lampvoet (E27 fitting)
Echter zie ik alleen maar leuke lampenkappen voor hangende lampen.
Zit hier verschil in? Of kan ik zo’n lampenkap ook gewoon plaatsen op de voetlamp?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
5.6K

Het beste antwoord

Dat ligt aan de kap, aan de lamp (lichtbron) die je er in wil gebruiken en op welke hoogte je die lampvoet wil zetten.

Kappen voor hanglampen zijn zo gemaakt dat je ze bovenaan vastzet, de fitting komt van boven en de lichtbron hangt dus in de kap. Bij hanglampen heb je dan ook het meeste licht onder de lamp.
Bij een staande lamp, op een lampvoet, is dat juist andersom. De fitting zit onder en het licht schijnt vooral naar boven. Zou je daar een kap voor een hanglamp op zetten, dan moet je die kap op de kop plaatsen. Bij sommige kappen is dat sowieso niet mooi, andere kappen kunnen best op de kop maar dan is het de vraag of de hoogte van de kap mooi uitkomt met de hoogte van de lichtbron. Kappen die gemaakt zijn voor staande lampen hebben de ophanging vaak in het midden of op 1/3 van de rand. Kappen voor hanglampen hebben de ophanging meestal helemaal aan de rand.

Tegenwoordig heb je veel verschillende soorten en maten lichtbronnen, van groot tot klein. Wellicht kun je een lichtbron vinden die goed combineert met de kap die jij mooi vindt.
Inekez1
2 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Doorgaans worden lampenkappen specifiek gemaakt voor staande- of hangende lampen. Er zullen best wel lampenkappen zijn die je voor beide soorten kunt gebruiken.
jc54