Hoe detecteer/lokaliseer ik makkelijk een lek in tyleen in de tuin, zonder dat ik koppelingen los moet koppelen?

Ik heb 250/300 meter Tyleen 63 mm aangelegd in een tuin, met een aantal koppelingen.
Nu verliest de grondwaterpomp druk, bijna 1 bar in 2 minuten. Alle koppelingen heb ik vrijgegraven en zijn kurkdroog.
Alle eindpunten zijn dicht.
De grondwaterpomp heeft een terugslagklep die geen drukverlies veroorzaakt.
Conclusie leiding lek?
Hoe detecteer/lokaliseer ik makkelijk een lek, zonder dat ik koppelingen los moet koppelen(niet te doen zonder meters open te graven)

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
5.9K
Griffin
2 jaar geleden
Zie je dat druk verlies tijdens het pompen? Als je ergens een lek hebt dan komt dat vanzelf tevoorschijn, de grond zal daar immers verzakken door inklinking (spreek uit ervaring) Wordt de pomp aangestuurd door een frequentieregelaar? Want geavanceerde frequentieregelaars regelen de pomp terug na gelang de opgebouwde druk wat weer resulteert in een verlaagde druk.
Inekez1
2 jaar geleden
Als er geen lek is en alle eindpunten zijn dicht, dan kan er dus nergens water uit het systeem. Een goede grondwaterpomp houdt dan vanzelf op om de boel onder druk te zetten. Druk vanuit de pomp in het systeem is bedoeld om het water ergens naartoe te pompen. Om te voorkomen dat er teveel druk ontstaat in het systeem en in de pomp zelf, gaat de druk eraf als de pomp merkt dat de druk oploopt omdat er wel water in, maar geen water uit het buizenstelsel gaat. Als nu je koppelingen droog zijn, kun je er vanuit gaan dat die niet lekken. Open een eindpunt en zet de pomp aan. Werkt het systeem naar behoren, dan is er dus niks om je druk over te maken.

Antwoorden (3)

Zet luchtdruk in de slangen en check op lekken met water een zeepsop.
Door de zeep zijn de lek belletjes beter zichtbaar.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
De leidingen liggen 60 cm diep in de grond
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Je schrijft: "Alle koppelingen heb ik vrijgegraven"
Tenzij je met een schop of een pen dwars door de slang heen gegaan bent is de kans heel groot dat de slang zelf niet lek is. (Zeker niet 60 cm onder de grond)
Een lek ontstaat vrijwel altijd bij de aansluitingen of de koppelingen. Check die met water een zeepsop (aanbrengen met een borsteltje) en je zult vrijwel zeker je lek vinden.
Griffin
2 jaar geleden
@ozewiezewoze "Zet luchtdruk in de slangen en check op lekken met water een zeepsop.
Door de zeep zijn de lek belletjes beter zichtbaar."
Als je een bar verliest na één minuut dan moet dat al zichtbaar zijn door het water wat eruit spuit?!?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
@Griffin
Als het zo makkelijk was, dan was de vraag niet gesteld :-)
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Een lek in de leiding kan ik me ook niet voorstellen, wellicht een fabriekage fout?
Met het aanleggen niet gemerkt iig.
De leiding word gebruikt voor water, zeepsop zou ik bij gas ook toegepast hebben, maar voegt bij water niet veel toe lijkt me.
Als er een koppeling ook maar 1 druppel per minuut had gelekt had ik het nu gezien, en dat komt dan niet overeen met 1 bar drukverlies
Griffin
2 jaar geleden
@Ozewiezewoze "Als het zo makkelijk was, dan was de vraag niet gesteld :-)"
Maar zo makkelijk is het, gewoon kwestie van visuele inspectie, wat jij voorstelt is juist omslachtig door het hele leidingwerk met een teiltje zeepsop na te lopen :-)
Dit lijkt een lek in de een leidingstuk zijn, alhoewel een terugslagklep bijna nooit helemaal dicht is. Daar mag je niet van uitgaan.

Ik zou een druktest doen zonder terugslagklep om te zien of de de druk dan wel constant blijft.
Vergeet niet dat je water samenperst dat nagenoeg niet samendrukbaar is.
Als je een paar kubieke centimeters door de terugslagklep verliest, daalt de druk dramatisch.
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Ik heb de leiding los gemaakt van de pomp en een compressor aangesloten, deze verloor ook druk.
De pomp afgedopt verloor geen druk via zijn terugslagklep
Je kan gekleurde rook door de buizen pompen en kijken waar dit zichtbaar wordt. Ligt het te diep of is het te weinig waardoor het niet zichtbaar is, dan kan je ook een gaslek zoeker gebruiken.