Heeft iemand een tip hoe ik deze mooie houten doos met vervaagde kleuren kan opknappen?

Het is gemaakt in bulgarije in de jaren 60, 70 door middel van houtbranden; pyrografie.
Heb andere soortgelijke dozen met mooiere diepe kleuren, deze lijkt in de zon te hebben gestaan en daardoor vervaagd..
Moet ik denken aan wasolie of een andere soort voedende olie? Of beits? Of juist lak?
Schuren gaat natuurlijk niet vanwege het kunstwerk wat ik dan beschadig.
Hopelijk heeft een van jullie een tip :)
Vast bedankt!

Picture for question
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.6K
TurfGraver
3 jaar geleden
Duivenpitolie.

Antwoorden (1)

Ga in ieder geval NOOIT schuren. Met pyrografie op hout krijg je bruine tot bijna zwarte tinten. Het feit, dat er op je (prachtige kist) blauwe en rode tinten voorkomen betekent, dat er ook met kleurstoffen is gewerkt. Over het algemeen kan je de tinten op hout ophalen met een uiterst dun laagje olie (nooit beitsen of lakken), dat je er met een watje overheen wrijft. Gebruik een heel licht gekleurde dunne olie zoals baby-olie.