Welke maat inbouwvaatwasser past er in een keukenkastje van 49,5 cm?

ik kan alleen inbouwvaatwassers vinden met de maat 45,5 of 60. Iemand enig idee of er ook inbouwvaatwassers bestaan voor kastjes van 49,5 breed (dit is niet de binnenruimte maar de totale afmeting)

3 jaar geleden
1.2K
Griffin
3 jaar geleden
Maar wat is de binnenmaat dan? Want een totale afmeting is zinloos om te vermelden tenzij je van plan bent die zijwanden eruit te slopen van dat kastje.
KeesWim
3 jaar geleden
Voor zover ik weet, wordt een ‘inbouw’-vaatwasser niet in een kastje ingebouwd, maar staat deze achter de plint. (In tegenstelling tot bv een inbouwkoelkast)
Dus moet je plint en het kastje verwijderen. De vaatwasser op stroom, water en afvoer aansluiten en in de nis schuiven en verankeren aan het bovenblad. Het deurtje van het kastje (en eventueel het ladefront) monteren op de deur van de vaatwasser.
Als je een 49,5cm brede vaatwasser neemt, kun je de kieren naast de vaatwasser afwerken met een sierlijst.

Antwoorden (1)

Als de zijwanden van het kastje niet dikker zijn dan 2 cm per kant, dan past de vaatwasser van 45,5 cm dus in het kastje van 49,5 cm. De meeste standaard keukens zijn opgebouwd uit panelen van 18 of 20 mm dikke platen, dus dat zou dan moeten passen. Hou je een paar millimeter speling over, dan kun je er een dun latje of een paar carrosserieringen tussen zetten.

Meet ook even de diepte op van je kastje en kijk of het nodig is om leidingwerk aan te leggen achter de vaatwasser. Daar moet dan wel ruimte voor zijn. Achterwandje van het bestaande kastje kun je er makkelijk uithalen.
Qua hoogte moet je ook even kijken of de vaatwasser geheel in het kastje past. Misschien moet je het hele kastje er eerst uit halen en dan de zijkanten alleen gebruiken om de ruimte tussen vaatwasser en andere kastjes op te vullen.

Vergeet niet de onderkant van het aanrecht te voorzien van een bescherming tegen vocht, omdat elke keer bij het openen van de vaatwasser warme vochtige lucht omhoog komt. Veel aanrechtbladen hebben een onderzijde die daar niet goed tegen kan.
Inekez1
3 jaar geleden
lucius0605
3 jaar geleden
@inekez1,
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Een vraagje. De bodem van een kastje is niet nodig toch? Ik vraag dit hierom: Het keukenblok bestaat uit 4 onderkasten. De linker wil ik niet gebruiken voor de vaatwasser, de 2 middelste zitten onder de gootsteen, ik wil het rechterkastje gaan gebruiken voor de vaatwasser. Maar hier zit dus geen kastje meer naast. Is het mogelijk om bijvoorbeeld een 60cm vaatwasser te nemen en het rechter kastje gewoon te verwijderen en alleen de zijpanelen te gebruiken. Het aanrecht verlengen we door er een ander blad op te leggen. Is zoiets mogelijk denk je?