Kan ik een afsluitstuk van de radiator verwijderen?

Ik heb mijn radiator zojuist verwijderd omdat ik op die plaats zwevend een kast wilt plaats. Nu heb ik de koppelstuk tijdelijk op deze manier dichtgemaakt. De kast moet eigenlijk iets lager geplaatste worden. Ik zit te denken om de koppelstuk eraf te halen. Kan dat? En hoe moet ik de leidingen afsluiten. Kan daar bij de rode cirkels een dopje op? Zo ja, wat voor een dop moet erop?

Picture for question
3 jaar geleden
4.8K
TurfGraver
3 jaar geleden
Yep, geen probleem.
Zijn gewoon eindkappen voor bij de bouwmarkt.

Het beste antwoord

Het afsluitstuk dat jij aangeeft zit vast met z.g. KNEL-koppelingen. Dat zijn koppelingen met een buitenmoer die je vastdraait over een knel-ring. Zo zijn er ook afdekdoppen die je via de knelkoppeling kunt aandraaien.
Als je bij de doe-het-zelf twee afdekkappen koopt (voor 15 mm-buis) zullen de reeds zittende moeren op die kap passen. De knel-ring kan je dan gewoon laten zitten.
Wil je de buizen inkorten is dat ook mogelijk. Schuif de knelringen dan eerst naar beneden voor je de buis afzaagt. Zorg ervoor, dat je de knelring niet te veel beschadigt, want anders gaat het lekken.
Het verdeelstuk dat aan de radiator zat kan je dus helemaal weg halen.
Toegevoegd op 30 oktober 2020 18:19: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Inekez1
3 jaar geleden
Beter niet zagen in de leidingen. Inkorten kan met een pijpensnijder, dan heb je geen zaagsel dat in je leidingen valt. Bij inkorten leidingen ALTIJD nieuwe knelringen monteren. Mogelijk is dat ook nodig als je het verdeelstuk vervangt door dopjes, maar je kunt eerst proberen met de huidige ringetjes of het niet lekt. Niet te strak aandraaien, vast is vast. Bij te strak draaien vervormen de leidingen en krijg je juist lekkage. Wil je misschien ooit in de toekomst toch weer een radiator monteren, neem dan de pijltjes van het koppelstuk even over op (de achterkant van) de leidingen.
naamlooss
3 jaar geleden
Bedankt, alleen de maat klopt niet. Ik heb de koppelstuk meegenomen en ze hebben mij een grotere maat meegegeven.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Inekez1
Je hebt waarschijnlijk zelf nooit zo'n klusje gedaan?