Wat kun je tegen krakend, ijzeren bed doen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.2K
Pieterke
3 jaar geleden
Hier vind je wat tips: https://www.ouders.nl/forum/huis-tuin-en-keuken/metalen-bed-kraakt Ik zelf denk aan WD40 om op schroeven e.d. te spuiten.

Antwoorden (2)

Ik heb uitstekende ervaringen met zgn. wit spuitvet. Dat is net zoiets als WD40, komt ook uit een spuitbus, maar van dit spul blijft in plaats van olie echt vet over na het verdampen van het oplosmiddel dat het in eerste instantie spuitbaar maakt.
Ik heb het ooit met blijvend succes toegepast op de irritant krakende veertjes onder het dek van mijn fietszadel.
Later heb ik het nog op andere plekjes kunnen toepassen waar je geen afdruppende olie wil hebben.
Het is tegenwoordig kennelijk van diverse merken verkrijgbaar.

Op mijn spuitbus staat wel een waarschuwing dat de damp bij en net na het spuiten ongezond is. Dus de slaapkamer moet dan de eerste dagen wat extra geventileerd worden (maar dat zal wel voor meer uit een spuitbus komende producten gelden).
Tijdens het bespuiten moet je uiteraard wel een paar laagjes krantenpapier of zo eronder leggen, of een doekje bij de bespoten plek houden, maar naderhand drupt het niet. Terwijl het bij het spuiten dus vloeibaar is en goed overal in dringt. Iemand die meteen op het bed beweegt kan dat nog bevorderen. Met het raam dan open dus.
.
Ik ben even in een bouwmarkt wezen kijken om te zien of zoiets tegenwoordig nog steeds verkocht wordt. Ja dus! Er blijken naast het door mij gebruikte ‘wit spuitvet’ (van Motip) allerlei varianten ontwikkeld te zijn voor specifieke toepassingen. Ook de fabrikant van WD-40 heeft een complete productenlijn op dit smerende gebied.
Omdat een droogsmeerproduct niet vettig blijft en daardoor geen stof en vuil aantrekt dacht ik in eerste instantie voor het bed aan de droogsmeerspray met PTFE. Van Motip is dat deze:
https://www.motip.com/nl/producten/motip/automotive/professional-technical-solutions/ptfe-droog/ , en WD-40 heeft iets vergelijkbaars.

Maar het product dat ik zelf jaren gebruikt heb is wit spuitvet van Motip. Dus dit:
https://www.motip.com/nl/producten/motip/automotive/professional-technical-solutions/ptfe-vet/ Dat is duurzaam en tegen flinke belastingen bestand, maar er kan wel wat stof aanhechten.

M.i. zou het kunnen dat de puntbelasting op de metalen verbindingen van een bed nogal zwaar is, en dat het droogsmeerproduct daarvoor op den duur toch te weinig effect heeft. Daarom zou ik persoonlijk toch het wit spuitvet kiezen, en dan na het opbrengen met keukenpapier of een oud doekje goed wegvegen waar het niet nodig is.

Motip producten vind je in automaterialenzaken.
WD-40 producten in o.a. bouwmarkten.
Toegevoegd op 24 oktober 2020 20:36: tekst
Bordensteker
3 jaar geleden
je kan wd40 proberen maar de piepende krakende delen insmeren met een beetje kogellager vet werkt beter dit blijft langer zitten dan wd40, wd40 moet je meestal om de 2 maand op nieuw inspuiten, is mijn ervaring met piepende scharnieren, dus zal dit wel het zelfde zijn, heb dit vet gebruikt, https://www.boerenwebwinkel.nl/vetpatroon/4798-vetpatroon-multi-purpose-400-gram-eur-569-8710128030040.html