Hoe kan je meubelpanelen aan de afgezaagde kant netjes afwerken zonder gebruik te maken van kantband?

Ik heb meubelpanelen (spaanplaat met witte kunststof laag erop) die ik met een decoupeerzaag in een vorm wil zagen. Hoe kan ik die afgezaagde kant netjes afwerken, zodat het daar ook glad wordt en zonder uit stekende splinters en zo?

3 jaar geleden
15.2K

Het beste antwoord

- Gebruik een goed, scherp zaagje dat geschikt is voor spaanplaat en geschikt om bochten mee te zagen (neem aan dat je dat bedoelt met 'vorm').
- Stel de decoupeermachine af op de goede zaagstand.
- Plak het paneel af met plakband op de plek waar je wil zagen, of - beter nog! - klem een dunne plaat triplex of hardboard op de bovenkant van het meubelpaneel. Dat voorkomt uitbrekende hoekjes van de kunststof laag. Zaag niet te snel.

Hoe strak de kern van de plaat eruitziet na het zagen, hangt ook af van de kwaliteit plaat. De ene plaat is compacter geperst dan de andere. Hoe compacter de plaat, hoe minder splinters na het zagen.

Na het zagen kun je de rand zo nodig schuren (met machine of met de hand) om uitstekende stukjes weg te halen. Daarna insmeren met houtplamuur of met een laag muurverf. Voordat het droog is haal je de kloddertjes van de gladde kanten van de plaat. Na het drogen schuren en zo nodig herhalen met een tweede laag. Muurverf werkt makkelijker want smeer je er snel met een kwast of rollertje op en trekt mooi in de gaatjes, laat zich ook makkelijk gladschuren en van de gladde kanten verwijderen. Het wordt wel iets minder hard en stevig dan houtplamuur, dus afhankelijk van het einddoel kies je voor plamuur of muurverf. Als het allemaal mooi glad is geworden werk je het af met een laagje grondverf en lak.

Wil je de houtkleur op de zijkanten van de panelen behouden, dan zul je na het zagen moeten schuren, lakken (blanke lak), goed laten drogen en dan opnieuw goed schuren. Door het lakken gaan de houtvezeltjes in de plaat opzwellen en uitsteken waardoor het niet meer glad is. Dus goed schuren na de eerste laklaag en dan de tweede laag lak aanbrengen.
Inekez1
3 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit gaat na enig oefenen heel goed met gewone witte houtlijm.

Zijkant na zagen en schuren insmeren met houtlijm, net zo lang tot het er niet meer intrekt.
Wel laten drogen na elke keer smeren.
Laatste laag heel netjes uitsmeren (en met de lijmlaag naar boven houden zolang het nat is) en als het goed is droogt die als gladde harde laag op.

Wel handig dit eerst even op een proefstukje te oefenen.