Mag een gasslang buigen of heel strak zitten in een bocht?

Het betreft de zwarte gasslang met gele ring, zie foto.
De slang is niet geknakt of gevouwen, maar drukt wel heel stevig tegen het aanrechtblad aan in een soort U bocht (idd zoals een U eruit ziet).

1. Bestaan er anders flexibele gasslangen die dat wel kunnen?
2. Welke andere oplossingen zijn er voor de aansluiting van gaskookplaat op gasaansluitpunt indien je met een bocht of meerdere bochten moet werken?

Picture for question
3 jaar geleden
4.7K
Edraket
3 jaar geleden
Kun je geen identieke kortere of langere slang monteren, zodat er minder spanning op de slang komt?
marjolein55
3 jaar geleden
Je kunt het ook even na vragen bij een Praxis,Gamma of Karwei die kunnen je zo vertellen welke slang je precies nodig hebt.

Antwoorden (2)

Scherpe bochten komen de levensduur (en dus veiligheid) van je slang niet ten goede! Beter een andere oplossing zoeken dus.

Nee, er bestaan geen gasslangen die je een krappere bocht kunnen maken dan de rubberen zwarte slang. Ook rvs gasslangen kun je niet in een hele scherpe bocht buigen.

Er bestaan koppelstukken die je tussen je fornuis en je slang kunt zetten. Gebruik 2 kniestukken (haakse hoeken van 90 graden) en je hebt een korte, veilige u-bocht. Misschien is 1 kniestuk ook voldoende als de slang daarna voldoende ruimte heeft om de resterende bocht te maken.

Kijk ook even of er niet toevallig al een kniestuk aan het fornuis zit. Mogelijk is dat draaibaar (met gereedschap en nieuw gastec teflon tape) zodat je slang direct de goede kant op gaat.

Gasfittingen aansluiten kun je op zich zelf doen. Gebruik een passende tang of steeksleutel en gastec teflon tape. Zie link voor verdere tips en instructies.

In de bouwmarkt hebben ze veel soorten fittingen, voor gas en water, met veel maten schroefdraad. Gasslangen hebben een m24 binnenschroefdraad. Als je slang nu op je fornuis past, zit daar dus een m24 buitenschroefdraad op. Wil je er kniestukken tussen zetten, dan moeten die dus aan de ene kant m24 binnen- en aan de andere kant m24 buitenschroefdraad hebben.

Zat er standaard een andere maat schroefdraad aan je fornuis en is daar een recht koppelstuk naar m24 opgezet? Dan kun je overwegen om dat rechte koppelstuk eerst te verwijderen en een passend koppelstuk in 90 graden uitvoering te plaatsen. Die bestaan wel, maar zijn mogelijk niet bij elke bouwmarkt verkrijgbaar. Als je de ruimte hebt: gewoon laten zitten en een m24 kniestuk op het koppelstuk zetten.
Inekez1
3 jaar geleden
Juist deze zware gas-aansluitslangen zijn zó gemaakt (zeer speciaal dik rubbercomposiet), dat ze NIET kunnen knikken en dus dichtslaan. Het materiaal is erg goed beschermd tegen "vertering", maar door de wat extra spanning in de bocht moet je in loop van tijd wel letten of er geen haarscheurtjes in het oppervlak komen. Dat kan niet zo direct kwaad, maar is een waarschuwing om voor vervanging te zorgen..
Je mag zo'n slang dus best in een strakke bocht trekken.
Toegevoegd op 05 september 2020 09:32: tekst