Kan ik de afvoerbuis vd wasmachine aansluiten op de afvoer van de wastafel?

De wasmachine PVC afvoerbuis is 40 mm.
In de afvoeropening (op de vloer) van de wastafel is een 32 mm PVC buis aangesloten (voor de wastafel zelf).
Met behulp van een T-verloopstuk/Schuifmof (met 2 x 32 en 1 x naar de 40), die ik tussen de bestaande PVC pijp vd wastafel plaats, wil ik op deze manier de 40 mm buis vd wasmachine koppelen aan de afvoer vd wastafel.

Gaat dit lukken of is de opening van afvoer vd wastafel op de vloer te klein voor wasmachine afvoer?

3 jaar geleden
7.4K
Utrecht
3 jaar geleden
De afvoerbuis van de wasmachine is wat groter omdat de slang er nog ingehangen moet kunnen worden. Dus niet perse vanwege de grote waterstroom.
TurfGraver
3 jaar geleden
32mm is te klein. 40mm moet het zijn.
Het kan werken maar je loopt risico.
Inekez1
3 jaar geleden
Gebruik in elk geval een Y-stuk ipv T-stuk voor de aansluiting. Dan stroomt het water beter door en krijg je minder kolken en stuwen die de doorstroming belemmeren. Houd er rekening mee dat het kan gebeuren dat de sifon van de wastafel leeggetrokken wordt. Je moet dan de kraan weer even laten lopen, zodat de sifon weer volloopt om stankoverlast tegen te gaan.

Antwoorden (1)

In principe moet dat lukken. Let wel op de buitendiameter van de AFVOERSLANG van je wasmachine. De diameter van 32 mm afvoer is voldoende voor het pompwater van de wasmachine. Je moet er wel goed op letten, dat je de slang diep genoeg en stevig in de afvoer kan duwen en dat deze er niet kan uitschieten door b.v. de pompdruk. (eventueel vastzetten met een draad tussen slang en afvoerbuis).