Daarmee werden de tanden van een zaag geslepen.
Amadea
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
Niet geslepen daar is een vijl voor maar misschien gezet
Dit was bedoelt om zaagtanden recht te buigen. De gleuf werd over de tand geschoven en het handvat werd naar beneden gedrukt en zo werd de tand gebogen. Zie afbeelding voor de eerste versie hiervan.
Edit: bedoelt = bedoeld.
Met dank voor de correctie van EdRaket: niet om de tanden recht te buigen, maar om de tanden een beetje scheef te buigen. Elke tand van een zaag wordt om en om naar links- of rechtsbuiten gebogen. Hiermee wordt bereikt dat bij het zagen de zaagsnede breder is dan de de zaag zelf. Zodat de zaag niet klemt in tijdens het zagen.
Toegevoegd op 05 juli 2020 20:23: tekst
Plaatje bij antwoord
3 jaar geleden
Edraket
3 jaar geleden
Niet om de tanden recht te buigen, maar om de tanden een beetje scheef te buigen.
De tanden van een houtzaag worden gezet. Elke tand van een zaag wordt om en om naar links- of rechtsbuiten gebogen.
Hiermee wordt bereikt dat bij het zagen de zaagsnede breder is dan de de zaag zelf.
Zodat de zaag niet klemt in tijdens het zagen.
Want dat is goed waardeloos.
Reddie
3 jaar geleden
Een zaag heeft niet verschillende dikte tanden. En het ziet er uit als iets van plastic, dat dus veel te slap is.
Je eigen plaatje klopt bij je antwoord, maar niet bij de vraag.