Blijft muurverf langer goed als je de pot na gebruik even omdraait of is dit juist slecht?

Ik heb altijd geleerd, maar misschien klopt het wel helemaal niet, dat je een pot verf (houtverf) na gebruik even moet omdraaien voordat je hem wegzet.
Het idee daarachter was dat de verf dan beter luchtdicht afgesloten is en er geen vel op komt.

Mijn vraag is nu: geldt dit ook voor muurverf? Ik deed het altijd wel maar heb het idee dat er dan klonten inkomen omdat er altijd wel iets ingedroogde verf bovenaan zit, die meng je dan met de rest.
Bovendien zit muurverf meestal in plastic potten en is de deksel anders.
Tot slot zit ik nu met een emmer verf van 13 liter, nog voor driekwart vol. Als ik die moet keren moet ik eerst een maand naar de sportschool.

Maar ik vraag me dus af of het goed is voor de verf.

4 jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

Muurverf is op waterbasis en die hoef je niet omgekeerd te bewaren. Hou hem wél vorstvrij.
Als je hem weer gaat gebruiken moet je wel een tijd heel goed doorroeren met een grote houten roerspatel (krijg je meestal bij de doe-het-zelf-winkel), totdat de kleur weer mooi homogeen is en de verf in de pot (emmer) er mooi glad uitziet.
Let er op, dat de plastic deksel erg goed vastzit. De meeste muurverfemmers hebben een deksel die je hoort klikken als je hem rondom aandrukt. Doen dus.
Toegevoegd op 14 februari 2020 21:12: tekst