Waarom schaaf ik scheef met mijn blokschaaf?

Gisteren een blokschaafje gekocht. Ik wil een theedoos maken en wou de randen van de kleine plankjes die ik heb (randen iets meer dan 1 cm dik) mooi vlak (of haaks zo kan je het ook noemen volgens mij) maken. Maar ik schaaf scheef. De randen zijn scheef als je er vanaf de kopse kant naar kijkt.
Wat is de beste schaaftechniek?
Weinig druk geven, veel druk geven. YouTube filmpjes heb ik al gezien en die gaan hier niet op in, op scheef schaven.
Ben benieuwd of er een timmerman aanwezig is hier die het mij kan uitleggen wat er mis gaat.

4 jaar geleden
2K

Antwoorden (2)

Belangrijk: de beitel in de schaaf is goed en vlijmscherp geslepen, en de beitel is goed afgesteld. Zeker niet te ver uit stekend. Je kunt beter een paar keer vaker moeten schaven, dan dat je er "happen" uit schaaft. De krullen moet zo zacht zijn, dat je er op zou kunnen slapen ( bij wijze van spreken). Verder is het belangrijk dat je de de schaaf onder de juiste hoek op het werkstuk hebt staan, en deze hoek goed vasthoudt (en dat is best wel moeilijk). Het is ook niet voor niets, dat een goede timmerman een gedegen opleiding heeft, vóór dat hij zo ver is.
Owja, met de nerf mee schaven.......
Toegevoegd op 11 november 2019 14:54: tekst
jc54
4 jaar geleden
Je zou kunnen proberen om 2 plankjes tegelijk te schaven, en dan zo dat je er een blokje tussen houdt, en proberen aan beide zijde van de blokschaaf je plankjes te schaven, op die manier heb je de minste kans dat je niet haaks schaaft. Dus stel dat je blokschaaf 8 cm breed is, en de plankjes 1 cm dik dan zou je een blokje hout van 4-5 cm dik ertussen kun houden, dit opklimmen met een lijmtang en dan met je vingers de blokschaaf geleiden over de plankjes.