Is er een standaard voor de montage van een toiletslot, horizontaal of verticaal gesloten?

Ik dacht altijd dat verticaal open is en horizontaal op slot, dat zie je ook bij garagedeuren, Nu kwam ik laatst een slot tegen dat ik helemaal uit elkaar gehaald heb maar waar horizontaal altijd groen is. Verwarrend... Is er een NEN norm voor?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (1)

Voor het plaatsen is er geen NEN-norm. Als je het slot in de deur hebt geplaatst en je wilt de draaier en het Vrij-Bezet-plaatje koppelen dan kun je dat op twee manieren doen. De draaier heeft een vierkante as die je door het slot steekt. Je kunt dus zelf uitmaken of je Bezet verticaal zet of horizontaal (kwestie van 90graden draaien voor je hem door het gat steekt). Je draait altijd een kwartslag om de deur op slot te doen of te openen.
Toegevoegd op 15 augustus 2019 17:28: afbeelding