waarom heeft men hier twee stopkranen in serie geplaatst?

zie de foto. het betreft de hoofdafsluiting van water. waarom hebben ze twee stopkranen in serie in plaats van gewoon 1 stopkraan geplaatst?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3K

Antwoorden (1)

Om te kunnen testen of de keerklep (dat ding in het midden) goed werkt. En indien die niet goed werkt, om die te kunnen vervangen.
Het water komt via de onderste kraan de woning binnen. Gaat dan door de keerklep, die er voor moet zorgen dat het water alleen van het waterleidingnet naar de huisleidingen kan lopen, en niet andersom weer terug.

Om te testen of het water niet van boven naar beneden door de keerklep loopt, zet je de bovenste kraan open en de onderste kraan dicht. Van de onderste kraan open je het kleine aftapkraantje. Als het goed is gebeurt er niets. Komt er wel water uit het groene uitloopstukje van de onderste kraan, dan is de keerklep defect.

Wil je in huis een kraan vervangen waardoor de waterdruk er even af moet, dan is het voldoende om 1 van de 2 kranen dicht te draaien. Maakt niet uit welke.
Ga je hele leidingen verleggen of moet om een andere reden al het water uit de hele waterleiding in huis, dan draai je de onderste kraan dicht en de bovenste kraan open. Van de bovenste kraan draai je dan het aftapkraantje open zodat al het water uit de leidingen via het bovenste groene uitlooptje weg kan lopen.
Inekez1
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
Dikke plus.
Weer wat geleerd!
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Dit kan ook allemaal bereikt worden met één stopkraan (die in de toevoerleiding)
Voor mij is het nog geen verklaring voor de dubbele kraan. Het enige nut lijkt het aftappen van de waterleiding te zijn. Maar daar heb je een aftapkraan (niet per-sé een stopkraan) voor nodig.
Bovendien kun je voor het aftappen van het water ook de gewone kraan boven de wasbak gebruiken. Pak dan uiteraard wel de kraan op het laagste nivo.
Inekez1
4 jaar geleden
Zou kunnen. Maar een extra stopkraan-met-aftapkraan monteren kost een paar euro (op het moment van aanleg van deze installatie een paar gulden) en is veel handiger als er een keer iets aan de hand is waardoor je moet afsluiten en aftappen.
Als de aansluiting in de kelder zit kan die 'wasbak op het laagste punt' wel eens veel hoger zitten.