In het plafond zit alleen een geel/groene draad. Wat nu als ik een lamp wil ophangen?

De lamp heeft een bruin/blauwe draad. Deze kleuren zitten niet aan het plafond.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5K
jc54
4 jaar geleden
Aan alleen een geel/groene draad heb je niets. Dat is een aarde-draad.
marjolein55
4 jaar geleden
Je kunt een bruin/blauwe draad door en erkend iemand laten trekken dan kun je daarna ook je lamp ophangen
HeerVoldemort
4 jaar geleden
Zit er alleen geel/groen? Of zit er meer?
Er kunnen de volgende kleuren zitten indien goed aangesloten: - groen of bruin
- blauw of rood
- zwart
- grijs of geel/groen Groen, rood en grijs zijn oude kleuren.
Zwart is altijd hetzelfde gebleven. Groen of bruin is de fase draad, hier staat stroom op. Rood of blauw is de 0 draad. Ik vind het lastig om uit te leggen wat dit betekent. Grijs of geel/groen is de aarde draad. Zwart is de schakeldraad, daar komt stroom op te staan wanneer je een lichtknop om zet. De lamp verbind je dan als volgt. Blauwe draad gaat aan blauw of rood.
Bruine draad gaat aan zwart (als deze er niet is aan bruin of groen)
Geel/groen gaat aan geel/groen of grijs. Als er niets anders is dan geel/groen moet je eerst kabels trekken. Dat zou ik dan door een professionele installateur laten doen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
hartelijk dank voor jullie reacties!

Antwoorden (1)

In de doos in het plafond hoort minimaal een blauwe en een zwarte draad te komen. De zwarte is de schakeldraad, die loopt naar de schakelaar, de blauwe is de nul draad. Samen maken zij de stroomkring rond. Als je er geen kaas van gegeten hebt zou ik er niet aan beginnen, maar een handige doe-het-zelver kan vrij gemakkelijk wat draden bij trekken. de geel/groene draad is alleen zinvol als je een metalen armatuur gaat ophangen; die wil je aarden.