Mag je de rioleringsonluchting op de condensafvoer van de wasdroger aansluiten?

Binnenkort worden op mijn huis zonnepanelen geïnstalleerd. Uit het dak steken meerdere pijpjes, waarvan twee in de weg zitten voor de zonnepanelen. Één afvoer is de ontluchting van het riool, deze wil ik laten vervallen en aansluiten op de dakdoorvoer voor de condensdroger. Die laatste zit er net boven, maar zit niet in de weg. De drogerafvoer is vrij, want ik heb geen condensdroger meer. Kan ik de rioolonluchting eenvoudig omleggen, of zijn er eisen waar een dakdoorvoer aan moet voldoen?

paulus811
4 jaar geleden
5.7K
Thecis
4 jaar geleden
Kijk wel uit. Als de droger uit staat, heb je nog steeds wel de ontluchting van het riool in open verbinding met zowel het dak als de droger. Als er een drukgolf staat op de ontluchting (bijvoorbeeld bij doortrekken), kan de geur ook terug de droger in slaan.
Dit zou je kunnen voorkomen door een terugslagklep bij de droger te plaatsen. Die kan je wel een beetje horen als de droger aan staat. Ik weet verder niet hoe het zit met de officiele bouwvoorschrfiten.
paulus811
4 jaar geleden
Bedankt voor je reactie Thecis, maar de droger is niet meer aangesloten op de dakdoorvoer. Heb inmiddels een warmtepompdroger, dus de voormalige drogerafvoer wordt nu niet gebruikt en daarmee treedt het probleem zoals je beschrijft volgens mij niet meer op.

Antwoorden (1)

De standleiding moet aangesloten zijn op een ontspanningsleiding waardoor de binnenriolering in open verbinding staat met de buitenlucht. De ontspanningsleiding is meestal het laatste deel van de leiding dat boven het dak uitsteekt (foto onderaan, geheel rechts). Ivm. mogelijke stankoverlast zijn er voor de plaats van de dakdoorvoer van de ontspanningsleiding speciale eisen opgesteld.

"In de standleiding van een rioleringssysteem ontstaan twee soorten stromingen: het vallende water met afvalstoffen en een luchtstroming. Als een kleine hoeveelheid water wordt afgevoerd, loopt het langs de wanden van de standleiding naar beneden. Hierdoor ontstaat een wrijving tussen de lucht kern en het vallende water, waardoor lucht wordt meegezogen. Als gevolg hiervan ontstaan er drukverschillen in de standleiding. In het bovenste gedeelte van de standleiding ontstaat een onderdruk en in het onderste gedeelte een overdruk. Daarom dient het rioleringssysteem "ontspannen" belucht te worden. Als dit niet gebeurt, kan forse overlast ontstaan door stankhinder als gevolg van het leegzuigen van de sifons, geluidshinder door sterke bewegingen in het water als gevolg van luchtinsluitingen, vertraging in de afvoersnelheid, soms zelfs verstoppingen." Overigens, in de standleiding blijft geen water staan.
Ik zou het dus niet doen de ontluchting is van vitaal belang voor een goede werking van je water afvoer en voorkoming van stank in huis.
4 jaar geleden
paulus811
4 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord ronron12, maar waarom zou je het dan niet doen? Ik verleg de bestaande ontluchting naar de afvoer waar vroeger de condensdroger op aangesloten was, dus de ontluchting blijft, alleen nu 40 cm hoger.
ronron1212
4 jaar geleden
Dan nog loop je het risico op stank overlast ontluchting van het rioolsysteem is een belangrijk onderdeel van je waterhuishouding. Stankoverlast is snel verkregen. Laat anders een specialist er naar kijken
paulus811
4 jaar geleden
Sorry, maar ik snap nog steeds niet wat het risico op stankoverlast is. De ontluchting blijft, alleen via een andere pijp naar buiten. Ik weet alleen niet wat exact de voorschriften zijn met dit soort dingen. Heb inmiddels een installateur gevraagd te komen kijken.
ronron1212
4 jaar geleden
@Paulus811 normaal loopt dat ding recht van onder naar boven en dat is niet voor niets afvoer en lucht doorlaat.