Structuurverf overschilderen, hoe zit dat?

Hai,

Ben van plan om een muur met structuurverf over te schilderen. Had wel een aantal vraagjes

Moet je schuren als je structuurverf gaat overschilderen en waarom wel/niet?
Hoe moet je ontvetten bij een structuurverf, aangezien dat niet glad is en je niet zo makkelijk een doekje langs het structuurverf kan aanbrengen

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.3K
Bordensteker
4 jaar geleden
Typ in je zoekbalk in: structuurverf overschilderen, en druk op [Enter]. Ik heb wel een praktijktip: ik heb ooit een paar afschuwelijk met pastelkleuren ontoonbaar gemaakte muren (in elke kamer één muur in een m.i. overheersende kleur, moet je van houden) voor weinig geld weer wat aantrekkelijker willen maken. Mijn broer had namelijk nog een aangebroken én een nog volle emmer witte latex die hij al een jaar of 10 had staan. Er waren in de aangebroken verf al kristallen ontstaan! We hebben dat spul uit nieuwsgierigheid goed geroerd en dat ging prima, een proefvak met een verfroller gedaan, het bleek goed te dekken, en het zit er nu al 10 jaar op! Ik heb toen niets aan schuren of ontvetten gedaan. Maar of dat verstandig is durf ik niet te zeggen: daar zijn online bronnen voor te vinden. Opvallend was wel dat in twee kamers ná het rollen bleek dat de verf als een soort vel over de putjes in het samenstel van de oude structuurverf plus de kleurverf die er door een vorige
(zie vervolg)
Bordensteker
4 jaar geleden
(vervolg)
bewoner overheen was gezet, ‘gespannen’ was. Bij het verven was alles gedekt, maar de drogende verf trok zich op sommige delen van zo’n muur over een deel van de eerst bedekte gaatjes terug waardoor je minuscule gaatjes kreeg in het witte ‘vlies’ waarachter een niet met witte verf gedekt putje zat. Ik heb nooit de moeite hoeven nemen om er nóg eens met witte verf overheen te gaan, want als je er niet met je neus bovenop staat zie je er niets van.
En als je er nóg een laag overheen zet wordt de structuur wéér een slag minder ‘korrelig’, en dát verschil zou misschien wél op gaan vallen nast de andere nog origineel witte muren.
Met een injectienaald die putjes vullen zou ook kunnen, maar het sop is de kool niet waard. En in dát geval zou je élk gaatje willen vullen, en als je dan bezig bent zie je pas goed dat het best véél kleine gaatjes zijn.
Als het niet zulke opvallende kleuren waren geweest, zou je die gaatjes niet eens zien. Maar storen doen ze echt niet.
paulus811
4 jaar geleden
Als je de structuur wilt behouden, dan is spuiten misschien ook een optie. Dat geeft (mits je kunt spuiten) een mooi resultaat en gaat snel. Wil je een gladde muur, dan kun je het eerst behandelen met Alabastine Wandglad, een soort stucmiddel voor doe het zelvers. Het hangt ook van de structuur zelf af of het resultaat mooi wordt, bij hele diepe ribbels kom je met een roller niet diep genoeg.
paulus811
4 jaar geleden
Overigens schrijf je niet of het om een binnen- of buitenmuur gaat. Een buitenmuur met structuur moet je eerst met een hogedrukspuit reinigen voordat je er met verf overheen kunt.

Antwoorden (1)

Een muur hoef je niet te schuren en te ontvetten en als je een goed merk MONODEK koopt kun je de muur mooi egaal schilderen. Kán zijn (indien de oude verf donker is), dat je twee keer moet rollen om de kleuren eronder te krijgen.
Mocht het zijn, dat je (in een keuken) wat opvallend vette plekken hebt; kun je van te voren ontvetten met ammonia.