Hoe een mobiele airco gebruiken met een velux dakraam?

Ik heb dus net een mobiele airco gekocht en ik heb op kot enkel een velux dakraam. Hoe moet ik deze 'airlock' maken? Alle dingen die je op internet kan kopen, gaan niet voor een velux raam...

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
29.7K
paulus811
4 jaar geleden
Zulke zaken kun je je beter afvragen vóór je een airco koopt. Je zou zelf iets kunnen maken van dun plaatmateriaal om beide kanten van het openstaande raam af te sluiten.
Pieter2011
4 jaar geleden
Sommige raamafdichtingen zijn wél geschikt voor bepaalde typen Velux-ramen:
https://www.bol.com/nl/p/trotec-raamafdichting-voor-airco-s-airlock-100-transparant-4m/9200000040782481/?suggestionType=suggestedsearch&bltgh=icq8pLa9JSlQoTYBZz5JAg.1.2.ProductTitle
(Ook de andere hier aangeboden Trotec-producten).
En anders kun je zelf stevig (doorzichtig) plastic kopen en dat vastzetten met dubbelzijdig klittenband. Je moet de airco trouwens wel aansluiten op een geaard stopcontact. Doe je dat niet en er gebeurt iets, dan is de kans groot dat de verzekering niets uitbetaald.

Antwoorden (2)

Je moet de slang gewoon uit het raam hangen, dan wordt het koeler in je kot.
4 jaar geleden
Voor wie zo’n ongeschikt dakraam heeft volgt hier mijn suggestie.
De bij de airco behorende afvoerslang heeft meestal een afgeplat uitblaasmondstuk zodat je een raam slechts op een kier van 5 à 6 cm hoeft te zetten.
Maar als je zelf een ruime plastic zak (zoëen waar ze 10 wc-rollen in verkopen) met afgeknipte bodem (of uiteinde) rond het einde van de slang doet (die kun je al met een PTT-elastiekje van de postbode vastzetten, of vastplakken met duct tape), dan kun je het andere einde van die slappe zak door een wat smallere kier naar buiten duwen. Dat zou het beter mogelijk kunnen maken om de rest van de kieren van het dakraam op te vullen met badhanddoeken of dekens of een slaapzak.
Dan kan er niet echt meer veel warme lucht van buiten naar binnen stromen*.
Eventueel koop je bij de bouwmarkt wat stukken buisisolatie voor een dikke buis, en die zou je met de overlangse naad rond de rand van het bewegende deel van het raam kunnen aanbrengen om een groot deel van de kieren op te vullen.
Of je haalt (bij een winkel van feestartikelen?, of zoek op internet) een stuk of wat van die langwerpige worstvormige ballons waar ze ook staande poppen van beesten en zo mee kunnen vouwen. Daar kun je een kier ook mee afdichten, ook de taps toelopende kieren aan de zijkant.

* Een mobiele airco met een enkelvoudige luchtslang voor enkel de afvoer van de warme lucht heeft het effect dat-ie binnenlucht aanzuigt, en daarvan een gedeelte koelt en tevens ontvochtigt, en die bewerkte lucht dan weer de kamer in blaast.
De rest van de aangezogen binnenlucht wordt gebruikt om de warmte naar buiten af te voeren (vaak daarbij het overtollige vocht in gasvorm (waterdamp) ook nog meenemend).
Doordat die naar buiten afgevoerde lucht je kamer verlaat, moet er tegelijk érgens óók lucht je kamer in kunnen stromen. Als dat van elders in het huis is, zul je dáár dus buitenlucht naar binnen zuigen. Het ideaal is dan dat die lucht via een kelderrooster eerst door de koele kelder stroomt en dan door de op een kier gezette keldertrap verder het huis in stroomt!

Maar als je je kamerdeur dicht wil houden, dan moet je aanvaarden dat er sowieso ook buitenlucht naar binnen wil komen. Evenveel lucht als dat er door de slang naar buiten blaast!
Maar dat kan dus in de tegenovergestelde hoek gebeuren als waar de warme-luchtslang door een kier naar buiten steekt. Dan zou je normaal gesproken niet weer dezelfde uitblaaslucht naar binnen hoeven krijgen.
Bordensteker