Mag ik gips op mortel voegen?

Ik heb net elektriciteit gelegd. Ik heb de kabels opgestopt met mortel. Mag ik de tweede laag met gips doen? Is gips goed voor eindlaag?
Is een lemen muur.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.5K
Inekez1
4 jaar geleden
Ik zou dit geheel er direct weer uittrekken en dan eerst fatsoenlijke bedrading in een pvc buis leggen. Losse snoeren op deze manier wegwerken in de muur is niet de bedoeling en kan levensgevaarlijk zijn of leiden tot brand. Je wilt niet weten wat er kan gebeuren als jij, een familielid of een latere bewoner over xx jaar een keer een spijker in de muur wil slaan om iets op te hangen. Elektriciteitskabels of snoeren zijn sowieso niet bedoeld om op deze manier in een bundel in de muur weg te werken. Elektriciteit aanleggen kun je als amateur best zelf doen, maar dan moet je wel heel goed weten waar je mee bezig bent. Jij hebt blijkbaar werkelijk geen idee! Verdiep je eerst goed in hoe het hoort, hou je aan de veiligheidsinstructies, gebruik het juiste materiaal op de juiste manier en laat het werk bij twijfel uitvoeren of controleren door een vakman. Ontstaat er brand door dit soort prutswerk (niet ondenkbaar!) dan zou de verzekering wel eens heel moeilijk kunnen gaan doen.
ronron1212
4 jaar geleden
@Inekez1 die spijker gaat ook net zo makkelijk door de plastic pijp heen.
Inekez1
4 jaar geleden
Een spijker kan inderdaad ook door een pvc buis, maar de buis zal altijd meer weerstand bieden aan de spijker dan helemaal geen buis. Belangrijker is dat IN die pvc buis de draden los van elkaar liggen. De spijker gaat dan tussen die draden door. In een uitzonderlijk geval zal er hooguit 1 beschadigen. In de huidige situatie liggen er meerdere snoeren strak tegen elkaar en elk snoer bestaat waarschijnlijk uit 2 of 3 aders, nog strakker op elkaar. Een spijker gaat hier eenvoudig door de zachte mantel van het snoer en raakt dan direct meerdere draden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
XVB kabels mogen zomaar in de muur gestoken worden in belgië. Natuurlijk is een preflex beter, maar voor de fundering heb ik geopteerd niet te diep te kappen.

Het beste antwoord

Zou eerst nog maar wat mortel er in doen tot het op een paar millimeter vol zit daarna knauf er overheen geen pure gips.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Is de Knauf Goldband XT dan goed voor eindlaag? Mag er daar op geverfd worden?
ronron1212
4 jaar geleden
Roodband is beter ja als je het strak afwerkt kan je daarna schilderen
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Heb al Knauf Goldband XT reeds besteld hih! kan het kwaad thx