Welk draden moeten bij elkaar zodat mijn lampen en ventilator werken?

Uit 1 buis komen de draden: blauw, zwart, en geel-groen (aarde draad, niet aangesloten).
Uit de andere buis komen de draden: blauw en bruin.
Ik heb 1 lichtschakelaar.
Ik heb 2 lasdoppen en allebei hebben ze 3 gaten.
Nu zitten 2 blauwe draadjes in 1 lasdop en de bruine en zwarte draad in de andere lasdop.
Deze situatie werkt niet, lamp brandt niet en ventilator gaat niet aan.
Welke draadjes moeten in welke lasdop zodat de lamp en ventilator werken?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.7K
ronron1212
4 jaar geleden
De lastoppen hebben 4 gaten twee blauwen zitten dus in de enen lasdop op twee plekken en de zware dus in de andere de lamp moet dus een draad in de derde opening van de blauwe draden en de andere in de zwarte je lamp zal dan gaan branden. De ventilator zal dan in de overige twee moeten worden gestopt en die zal het dan ook doen.
TurfGraver
4 jaar geleden
De zwart moet niet in bruin maar naar de lamp/ventilator, ander van de lamp/ventilator naar de blauw. Bruin gebruik je dan niet.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Even voor de duidelijkheid.
Er zijn 4 draden (zwart, bruin, blauw en blauw) en alle 4 werden ze gebruikt, behalve de groen-gele draad (aarde). Er hing een lamp met alle 4 de draden erin en die situatie werkte. Ik heb het plafond geschilderd en daarom de lamp weggehaald en de draadjes afgedopt voor de veiligheid. Maarja nu wil ik geen lamp meer maar een afdekplaatje, echter werkt de lamp in de ruimte niet en de ventilator ook niet.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Update, nu ik alle draadjes los heb van de lasdoppen werkt mijn lamp weer en me lichtschakelaar, alleen me ventilator niet.

Het beste antwoord

Normaal gesproken komt de stroom via de bruin (="fase" = altijd spanning) draad binnen en gaat naar de schakelaar.
Daar gaat hij over in een zwarte schakeldraad. (afhankelijk van de stand van de schkelaar wel/geen spanning) naar het elektrische apparaat. (=je lamp / ventilator / enz.)
Nadat de stroom zijn werk heeft gedaan wordt deze weer afgevoerd via de blauwe draad. (de "nul")
De groengele aarde zit over het algemeen aan de metalen buitenkant (indien aanwezig)van het elektrische apparaat bevestigd en aan de andere kant in de meterkast aan de aardrail.

Dan nu je aansluitingen in je kamer:
De bruine draad (NIET (!) die aan het plafond, maar die in de muur) zal op de schakelaar zijn aangesloten. De zwarte is dus de voeding voor je lamp en eventueel (!) óók voor je ventilator. De blauwe zorgt voor de afvoer van zowel de lamp als de ventilator.

Uit je plafond komt ook een bruine.

Dat kan 2 dingen betekenen
1) er is ook een vaste fase aanwezig, maar die zou je niet nodig hebben.
2) logischer is echter dat de fabrikant van je ventilator een blauwe en een bruine draad aan het ding heeft bevestigd.
In dat geval pak je in één lasdop alle blauwe draden bij elkaar (lees: de blauwe van de lamp. de blauwe van de ventilator en de blauwe die naar de meterkast gaat)
En je pakt de 2 zwarte bij elkaar (de zwarte van de schakelaar en de zwarte (eventueel bruine !) van de lamp), samen met de bruine van de ventilator.

De stoom loopt dan van de meterkast (bruin) naar de schakelaar verder als zwarte naar het plafond.
Daar verdeeld deze zich over de lamp en de ventilator (bruin en of zwart) om na de lamp via blauw weer terug te keren naar de meterkast.
.
Als dat niet werkt, dan zit er iets niet correct, volgens de normen aangesloten, is er iets stuk, of is de zekering ('stop') gesprongen.
Toegevoegd op 13 mei 2019 09:06: tekst