Kan je rendement mobiele airco verhogen door koude lucht aan te voeren ipv warmte af te voeren?

Beste lezer,

Korte situatie uitleg:
Wij wonen in een huurhuis, met slaapkamer met de gehele dag zon op het raam waar wij geen buitenzonwering aan mogen brengen. Verduisterende gordijnen zijn aanwezig.
Met een hittegolf wordt het dermate heet dat wij sinds 2 jaar een mobiele airco hebben.
Deze koelt de ruimte wat af, maar niet erg veel.
Airco staat nu op Plek 1 ( in de schets ) en voert warme lucht af door een groot draai raam. Hier heb ik een hardboard plaat voor zitten, maar lucht komt hier natuurlijk( mede door onderdruk ) gemakkelijk langs.

Ik vroeg mij af of het volgens jullie zin heeft om het volgende te doen:
-Airco verhuist naar de badkamer.
-Op de airco monteer ik een 2de slang, welke op de koude lucht uitlaat gemonteerd wordt. i,v,m, condens vorming wordt dit een geïsoleerde slang.
- de deur tussen de hal en de slaapkamer vervang ik voor een simpel exemplaar waar ik een gat in boor voor de koude aanvoerslang.
- Airco voert zijn warmte af via het kleine raam in de badkamer. Lucht komt hier ook door naar binnen.

Denken jullie dat er door het creëren van overdruk in de slaapkamer op deze manier een beter koelresultaat bereikt wordt? er kan immers geen warme lucht de slaapkamer meer binnen komen en aangevoerde lucht blijft koud door de geïsoleerde slang.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
5.2K
Antoni
5 jaar geleden
Als je in een huurhuis woont, zijn er vaak gelijkvormige huizen naast (en misschien ook onder en boven) jouw huurhuis. De buren, álle buren, kunnen hetzelfde probleem hebben als jij/jullie. Hoe hebben de buren dit probleem opgelost? Daar zou ik bij hen (en dan bij alle buren met eenzelfde huis) eens naar gaan informeren!!

Antwoorden (1)

Zou best wel eens kunnen werken zo! En dat zal ik onderbouwen.

Een mobiele airco (in de populaire ‘monobloc’ uitvoering: een op zwenkwieltjes staand verrijdbaar apparaat met een in de advertenties meestal zorgvuldig verborgen flexibele afvoerslang voor de warme lucht) zuigt de warme kamerlucht aan en koelt daarvan een gedeelte (waarbij tevens veel condensvocht zich afscheidt).
De rest van de aangezogen lucht wordt als ‘proceslucht’ gebruikt om de bij het koelproces aan de kamerlucht onttrokken warmte (want je kunt warmte niet vernietigen, alleen verplaatsen) in de inwendige warmtewisselaar van het apparaat op over te dragen en die warmte samen met de overtollige vochtigheid naar buiten af te voeren.

Het is dan een goede gedachte om uitsluitend het gewenste product (afgekoelde en daarbij tevens gedroogde lucht) naar de slaapkamer te brengen en daar te laten circuleren en vermenging van dit product met naar buiten geleide extra warme en vochtige afvoerlucht buiten de deur of tenminste buiten de slaapkamer te laten gebeuren.

Aan het eind van de beschrijving van je plan merk je op: “er kan immers geen warme lucht de slaapkamer meer binnen komen en aangevoerde lucht blijft koud door de geïsoleerde slang.”
Dat klopt, en het is niet alleen zo dat de koude productlucht door de geïsoleerde transportslang koud blijft. Die lucht blijft vooral ook dróóg doordat die productlucht zich buiten de slaapkamer nergens vermengt met warmere en vochtigere lucht.
En doordat de transportslang geïsoleerd is, zal zich minder condens vormen op de buitenkant van die slang. En dát vocht komt wel niet je slaapkamer in, maar bij condensatie komt vrij veel warmte vrij (de condensatiewarmte), en een koude transportslang waar zich op de buitenkant veel condens afzet, warmt de buitenkant van die slang wat extra op, en die condensatiewarmte gaat dus je koude productlucht onderweg al een beetje bederven. Dus dubbelwandig met wat isolatie ertussen is een goed idee!

Je krijgt bonuspunten als je de afvoerslang buiten het badkamerbovenlicht een beetje wég kunt richten van de aanvoer van buitenlucht. Omdat zo’n airco lucht afvoert naar buiten, moet er érgens in het huis ook lucht naar binnen kunnen komen (maar dát wist jij al). Die naar binnen komende lucht moet liefst ook niet vanuit een brievenbusklep eerst het halve huis doorstromen, want de van buiten komende lucht is in de kritieke nachten meestal hinderlijk vochtig.

Verdere uitwerking en tips: zie vervolg in de Reacties
Bordensteker
5 jaar geleden
Bordensteker
5 jaar geleden
Vervolg 1 Tip: zet de airco eventueel meteen op een verhoog. Liefst zó dat de condenswaterafvoer aan de achterkant bijvoorbeeld in de douchebak kan afvoeren. In principe voeren mobiele airco’s het condensvocht ‘onzichtbaar’ af door het in de afvoer van warme lucht te verdampen, maar die verdampfunctie houdt er na een aantal jaren gebruik soms mee op en dan is het niet fijn als er een inwendig opvangreservoir volloopt en even later de machine zichzelf automatisch uitschakelt.
Er zijn ook mobiele airco’s die sowieso het condensvocht in een uitneembaar tankje opslaan, en dan moet je er soms midden in de nacht nog een keer uit om het tankje te legen! Daarom is het vroeger of later zeer handig als de machine met zijn waterafvoeropening hoger staat dan een beschikbare afvoer.
In uw geval is de badkamer een gunstige bijkomstigheid, en misschien is dit dus vooral voor andere lezers nuttig. Ik vermoed dat het weg laten lopen van het condenswater soms ...
(Zie Vervolg 2)
Bordensteker
5 jaar geleden
Vervolg 2 ... soms het rendement nog iets verhoogt doordat er geen water verdampt hoeft te worden. Ik heb al twee zulke niet-meer-verdampende machientjes, maar nog nooit hoeven uitzoeken waar dat door komt. Mits er een afvoermogelijkheid is voor het condenswater kunnen ze nog prima hun werk doen. Behalve de warme en vochtige buitenlucht hou je met deze twee-kamer-opzet ook een deel van het lawaai buiten de slaapkamer: alweer bonuspunten! Als je kans ziet om de warme afvoerslang niet simpel in het bovenlicht te hangen, maar daar een soort hor in te maken met een passend gat voor die afvoerslang, dan hou je tevens insekten buiten.
Met een goede afvoerblaasmond blaas je de warme lucht opzij en dan mag de luchttoevoer zonodig van hetzelfde hor gebruik maken.
Maar val niet voor de verleiding om de altijd érgens nodige luchttoevoer met een hor door het slaapkamerbovenlicht te laten binnenkomen.
Bordensteker
5 jaar geleden
Vervolg 3 Zorg wel voor een efficient vervolgtraject voor slaapkamerlucht die ook voortdurend de slaapkamer uit zal moeten kunnen: als die via een deur op een kier naar de rest van de woning kan wegstromen, dan wordt het daar ook ietsje koeler en vooral minder vochtig en zo veel aangenamer.
Als je alleen denkt in termen van slaapkamer op overdruk en dus overal wat weglekkende slaapkamerlucht, dan ben je bezig de vrije uitstroom van de gekoelde productlucht te belemmeren. Je moet je realiseren dat het apparaat ontworpen is om warme lucht door een niet al te lange slang af te voeren, maar de koude productlucht mag eigenlijk helemáál niet belemmerd worden. Truc speciaal: koop een losse ventilator (die heb je wellicht al) en zet die bij de uitstroomopening waar de productlucht de slaapkamer instroomt, op zo’n manier dat hij de lucht daar min of meer uit zuigt en met extra kracht wegblaast. Zo’n losse ventilator ...
Bordensteker
5 jaar geleden
Vervolg 4 Zo’n losse ventilator kost een drol (en trekt met bijvoorbeeld 30 Watt ook amper extra stroom), maakt in een lage stand weinig extra geluid en werkt in deze toepassing als een beer! Wellicht maakt hij zelfs de noodzakelijke goed passende aansluiting van de transportslang op de koude luchtuitstroom van de airco een stuk minder kritisch. Nog een praktijkervaring: sommige monobloc machientjes hebben twee gescheiden aanzuigopeningen. Dan vind je achter de ene netjes een gaasfilter waar de warme kamerlucht die gekoeld gaat worden doorheen aangezogen wordt, en dat voorkomt vroegtijdig met stof gaan dichtzitten van de warmtewisselaar-lamellen (die als een soort radiator zichtbaar kunnen zijn). Dus dat gaasfilter moet je regelmatig even schoonzuigen of droog schoonborstelen met een handveger of eventueel nat uitspoelen. Je merkt vanzelf of dat dat elke maand of elke 3 maanden nodig is.
Bordensteker
5 jaar geleden
Vervolg 5 Maar nu komt het: zo’n machientje met gescheiden aanzuigopeningen heeft dan soms helemaal géén filter in de luchtstroom naar de andere warmtewisselaar, waar de opgenomen warmte aan de af te voeren proceslucht wordt afgestaan. Die lucht wordt immers alleen maar opgewarmd en bevochtigd en dan zo snel mogelijk naar buiten de woning afgevoerd, dus filteren lijkt dan onnodig. Dat is dan onzorgvuldig cq goedkoop ontworpen, en dat wreekt zich na afloop van de garantie als die warmtewisselaar helemaal dicht is gaan zitten met stof. Lastig om dat dan alsnog weg gaan te poetsen met een handvegertje en een smalle stofzuigerslangmond zonder de hele kast te moeten gaan demonteren!
Bordensteker
5 jaar geleden
Vervolg (en slot): deel 6. Als je zo’n apparaat hebt, loont het om van meet af aan een of ander gaasfilter in de aanzuigroute van die proceslucht te improviseren. Desnoods een stuk uit een oude panty ervoor spannen; alles wat stof opvangt zorgt dat het inwendige van de machine schoner blijft.
Een wat netter ogend zwart zonneschermpje zoals je vaak binnen de achterste zijruiten van een auto aangebracht ziet, kan ook goed voor dit doel gebruikt worden. Een te dik filter zal echter de werking al van meet af aan nadelig beïnvloeden, dus in de beperking herkent men hier de meester. Als het maar wát stof afvangt, dan heb je al iets bereikt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Beste Bordensteker,
Bedankt voor de snelle en volledige reactie.
Het betreft een airco met 2 aparte aanzuig gedeeltes met beide een stoffilter, dus dat is gunstig. De extra ventilator is een goed idee. ik had al een binnen diameter van 160mm bedacht voor de zekerheid maar een beetje extra power kan geen kwaad.
Airco komt op de wasdroger te staan en gaat inderdaad condenswater afvoeren via de afvoer van de wasdroger ( warmtepomp droger).
Woonkamerdeur op een kleine kier zetten is inderdaad een mooie bijkomstigheid om deze bij te koelen!
Ik zal het gaan uitvoeren deze zomer, ben erg benieuwd. Erg bedankt voor de ideën!
Bordensteker
5 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Ik bedenk ineens dat het maken van een goede aansluiting van de koude-lucht-transportslang aan de aircokast misschien handig kan met behulp van een fietsregenbroek. Het broekstuk kan om de bovenzijde van een airco, en één of beide pijpen kunnen de lucht in de transportslang leiden.
Condensvocht komt dan van de buitenkant van de broek afdruipen. In de plaats van buitenzonwering zou je misschien kunnen denken aan een parasol.
Ik gebruik hier een oude parasol, zonder voet, en die bind ik met sterke elastieken van een ‘bagagespin’ aan de balustrade van mijn balkon vast. De onderkant van de buis past rond een stevige bout van de balkonbalustrade. Nadeel is dat je een parasol vaak alleen bij weinig wind onbewaakt uitgeklapt kunt laten staan.
Het is een parasol met een slingertje waarmee je de parasol uit en in kunt klappen, en de bovenkant kan schuin gekanteld worden zodat je er ook de stralen van een laagstaande zon mee af kunt schermen.