Mijn schakelaar schakelt verkeerd. Wat heb ik hier fout gedaan?

Ik heb een plafondlamp in het toilet van mijn nieuwe woning gehangen. Uit het plafond komen een blauwe en groen/gele draad en een bruine draad met zwarte tape eromheen (de schakelaar draad, neem ik aan).

Ik heb gewoon blauw op blauw, g/g op g/g en bruin/zwart op de bruine draad van de lamp gemonteerd. Maar nu doet de schakelaar het verkeerd - de aan/uit posities zijn omgekeerd.

Heb ik iets fout gedaan? Maakt het wat uit? Is het onveilig?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
8.7K
TurfGraver
5 jaar geleden
Schakelaar omdraaien.
TurfGraver
5 jaar geleden
Ter info, je kunt met de bekabeling van de lamp niet de positie van de schakelaar omwisselen.
paulus811
5 jaar geleden
Wat is 'verkeerd' bij een schakelaar? Het voelt misschien logisch als de schakelaar onder is ingedrukt dat de lamp aan is, maar bij wisselschakelaars wisselt (de naam zegt het al) dat continue.

Antwoorden (1)

Je hebt niks fout gedaan. De lamp is correct aangesloten op de bedrading en de schakelaar ook. De schakelaar zit alleen andersom in de behuizing dan jij gewend bent. Er is geen vaste aan of uit stand voor een schakelaar. Misschien ben je gewend dat alle schakelaars uit staan als de bovenkant is ingedrukt en aan als de onderkant is ingedrukt, maar 'op de kop' werkt het net zo goed en net zo veilig. Bij een hotelschakeling (2 schakelaars op 1 lamp) ontkom je er niet aan dat een schakelaar wisselt in aan-uit positie.

Je kunt nu kiezen: of je went eraan dat de schakelaar andersom werkt dan jij verwacht. Of je draait de schakelaar om: stroom eraf in de meterkast, schakelaar loshalen (kapje eraf, schroefjes los, maar draden laten zitten!), schakelaar omdraaien (als draden daar niet te lang of te kort voor zijn), schroefjes weer vast en kapje er weer op.
Inekez1
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dank je wel! Ben niet zo’n held met elektrische dingen dus ben blij dat er niets mis is met de aansluiting. Die schakelaar laat ik netjes zo zitten!