Bestaat er een gereedschap om een ronde buis haaks af te tekenen?

Ik ben een fervent klusser, maar het lukt mij niet om "uit de hand" een ronde buis (pvc of ijzer) haaks af te zagen. Wel eens geprobeerd met een winkelhaak maar dat verschuift steeds tijdens het aftekenen. Het resultaat is altijd een min of meer schuine zaagsnede.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
9K

Het beste antwoord

Je kan een houten bak maken groot genoeg om daar je buizen in te leggen. In de houtenbak Kan je dan de benodigde inkepingen maken om haaks te kunnen zagen. Voor een klusser makkelijk te maken. Ze bestaan ook om kleinere houten objecten haaks te zagen te koop bij elke bouwmarkt.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Maken van een houten mal voor bijv. pvc-buizen. Prima tip, dankjewel ronron!
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Mocht je die bak kant en klaar willen kopen, hij heet: verstekbak

Andere antwoorden (2)

Gebruik een pijpensnijder, die gaat altijd mooi recht.
Als de wand van de pijp te dik is om op deze manier door te snijden, kun je toch de pijpensnijder er een keer omheen trekken. Vervolgens zagen in of naast het groefje, en je zaagsnede is wederom precies haaks.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ja, bij niet te grote diameters kan dat wel, pvc-buizen gaat echter helaas niet. Vond net op een forum de tip om schuurlinnen te gebruiken. Netjes de randen op elkaar en het eind over het begin vastplakken met een stukje ductape, net geprobeerd, gaat fantastisch. Dank voor je reactie teusvh !
Ik weet dat het beste antwoord al gekozen is, maar toch...

Het kan nog simpeler... Neem een stukje recht papier en vouw dat op zo'n manier om de buis heen dat je daarbij een rechte rand hebt.
Dat is altijd haaks.

Stiftje er langs en je hebt een keurig lijntje. Goedkoop, en een recht stukje papier is altijd wel bij de hand.

Op het plaatje hieronder gebruiken ze plakband, maar het maakt het idee is toch wel duidelijk.
Plaatje bij antwoord