Hoe kun je porienzwam aanpakken (geen bestrijdingsbedrijf)?

zwam bestrijden - porienzwam - zwam op hout - houtzwam -
bijkeuken - op kozijn - schroten en muur -

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (1)

Poriënzwam zelf bestrijden
Poriënzwam is amper te bestrijden zonder de hulp van een professional. Dat komt omdat de schimmeldraden van dit soort zwammen meestal zeer diep in het hout zitten. Bovendien kunnen de sporen zeer makkelijk verspreid worden, waardoor je al snel op andere plekken in huis last krijgt van de poriënzwam.

Je kunt zelf middelen kopen waarvan beweerd wordt dat deze poriënzwammen kunnen bestrijden. Helaas hebben deze middelen als enig effect dat de groei van de zwam vertraagd wordt; de zwam gaat dus niet dood. Daarnaast moet je altijd beschermende kleding dragen als je met chemische middelen te werk gaat: dat zijn dan weer extra kosten. Bovendien bestaat de kans dat je - ongemerkt en ongewild - sporen van de poriënzwam naar andere delen van je huis overbrengt. Je plaag kan dan alleen maar erger worden, dat wil je toch niet riskeren?