Veters strikken, welke knoop blijft goed zitten?

Op Google vind ik het niet. Vaak gaan ze los.
https://bit.ly/2BfrsmT

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.5K
Amadea
5 jaar geleden
Altijd een extra knoop op de strik leggen. Alleen leren veters zouden dan nog los kunnen gaan. Dus die kun je beter vervangen door katoenen veters.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Veters goed aantrekken, strak aantrekken en dubbele knoop kan nooit kwaad.
KeesWim
5 jaar geleden
We hebben het fout geleerd. In dit filmpje de juiste methode: https://www.ted.com/talks/terry_moore_how_to_tie_your_shoes/up-next?language=nl
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
KeesWim, het werkt echt! Dank voor dit goede antwoord.

Antwoorden (1)

1. Schoenveters hebben altijd de neiging om zich tijdens het lopen los te werken. Dat komt door de slingerbeweging van het been in combinatie met de periodieke schok van het neerkomen van de schoen.
Uitleg in https://www.nrc.nl/nieuws/2017/05/02/waarom-raken-veters-zo-makkelijk-los-8530790-a1556855

2. Zgn. “oudewijvenknopen” trekken zichzelf bovendien van nature erg gemakkelijk los, terwijl er een simpele methode is om dit tegen te gaan. Maar die slag moet je ergens geleerd hebben, want het is een beetje een tegennatuurlijk begin van de te leggen knoop. Vandaar dat het heel vaak fout aangeleerd is.
Je opvoeder kwam daarmee weg omdat je het euvel onderweg telkens weer zelf op kon lossen (waarbij je daar al doende steeds handiger in werd).

3a. Ik weet allang niet meer hoe ik er in 2011 op terechtkwam, maar een mijnheer Ian Fieggen heeft een Engelstalige website gemaakt over dit onderwerp.
Sindsdien gebruik ik daarvan deze knoop https://www.fieggen.com/shoelace/ianknot.htm die je even in de vingers moet krijgen maar die daarna inderdaad ronduit verrassend goed blijft zitten.
Je maakt hem ook sneller vast dan je gewend was, maar dat is niet eens het grootste voordeel. Je maakt hem per dag maar één keer vast, en dáár gaat het om!

3b. En die knoop werkt zó goed, dat ik me niet hoef te verdiepen in deze https://www.fieggen.com/shoelace/secureknot.htm , die nóg beter werkt en helemáál niet probeert uit zichzelf los te gaan. Die veterhoudgreep laat ik over voor de sport professionals; ik hou het graag bij de methode die ik nu gedachtenloos als een automatisme in mijn vingers heb.
Als je een sporter bent die geen wedstrijd wilt verliezen door een losse veter, dan raad ik je uiteraard aan meteen die superknoop in te studeren.

4. Uitleg op basis van een filmpje ziet er vaak gelikt uit maar is moeilijk na te doen; de tekeningetjes van elke stap met de twee verschillend gekleurde uiteinden helpen je echter optimaal met deze vingeroefening.

Stop met online zoeken en veel succes!
Bordensteker
5 jaar geleden
Erna55
5 jaar geleden
Plus. Ik gebruik ook de Ian-knoop al 7 jaar. Hij is mij toen voorgedaan door een ict- er.