Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik een bokszak van 30kg ophangen aan plafond van gipsplaten?

Ik heb een bokszak besteld om tegenaan te boksen. Maar ik kom er zojuist achter dat ik een plafond van gips heb. Is dit stevig genoeg voor de zak van 30kg of kan ik hem beter terugsturen? (hij is nog niet binnen) en zal een bevestiging met 2 schroeven steviger zijn of is 1 haakje ook al genoeg?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
5K
ronron1212
5 jaar geleden
Dat zal niet lukken alleen het gewicht al en daarbij komen de bewegingen nog van het meppen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Aan een gipsplaat kun je hoogstens een klein lampje ophangen. Echter:achter de naden van de platen zit een lat of plank. Daar kun je een wat grotere lamp aan ophangen, met voldoende lange schroeven, maar 30 kilo lijkt me wat veel. Als je dan ook nog tegen die boxbal gaat slaan heeft het nog meer te houden.
Je zou moeten uitzoeken wat er boven de latten of planken zit waar de gipsplaten tegen zitten. Als dat stevige vloer- of zolderbalken zijn kan daar wel wat gewicht aan hangen. Eén haak is dan genoeg, maar dan van pakweg 8 mm dik, en een centimeter of 8 in de balk. Zie voorbeeld in de link.
(Lees meer...)
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
De min is niet van mij, maar ik zou voorzichtig zijn om zware dingen aan die plafondbalken op te hangen. Ook de draagkracht van die balken is beperkt, en als je er een groot gat in boort verzwakt dat de constructie van die balk - met als risico dat het hele plafond naar beneden komt.
teusvh
5 jaar geleden
Zo'n balk hoort iemand van pakweg 150 kg die er overheen loopt te kunnen houden.
Een gewicht eraan van 30 kg lijkt me dan ook geen enkel probleem.
Monteer hem niet rechtstreeks aan de gipsplaat.
Gipsplaten hun toepassingen dienen voor iets anders.

Je hebt een solide balk nodig met minimum afmeting 63 x 175.
Het allerbeste is een stalen poutrel ;)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding