Hoe kan ik in huis zien welke stroom groep bij elkaar horen?

Wij hebben een oud huis gekocht en op het moment nog maar 2 stoppengroepen
Wasmachine en wasdroger kunnen nu niet gelijk aan ,maar misschien als ik de wasmachine in een ander stopcontact doe wel
Maar kunnen we ergens meten of zien wat bij elkaar hoort?

5 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (2)

je moet je zekeringen uitzetten en 1 voor 1 aan en dan meet je of er stroom op je stopcontactack staat of niet dit staat normaal ook in het elecktrich dossier van je huis
maar aangezien het een oud huis is zou ik aanraden om alles te vervangen door een elecktricien en opnieuw laten keuren want waarschijnlijk doet je huis het niet meer volgens het AREI en wannneer je dus iets veranderd vervalt je keuring

m.v.g
leerling elecktriciteit
4tso
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als er geen schema met de groepenindeling beschikbaar is;

Begin met het kopen van een spanningzoeker. Ziet eruit als een schroevendraaier met bovenin een lampje .
Nu de groepen uitschakelen en eentje weer inschakelen. Steek nu bij ieder stopcontact de spanningzoeker in beide gaten. Noteer bij welke stopcontacten in welke ruimte het lampje aan gaat. Die zitten op dezelfde groep. De rest zit dan op de andere groep. (Je had maar twee groepen, schteef je).
Hang het papier met die informatie in de meterkast.