wat voor een deurdranger kan het het beste op mijn voordeur?

Omdat onze voordeur soms niet goed in het slot valt, en we een hond hebben die ab-so-luut niet mag ontsnappen, wil ik graag een deurdranger op de voordeur zetten. Nu zijn er zo veel soorten en hebben ze verschillende sterktes dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Welke kan ik het beste nemen, Merk/type/sterkte

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (1)

Valt de deur soms niet in het slot omdat je hem niet goed met de hand dichtduwt?
De voordeur met een zwiep dichtgooien geeft altijd de kans dat de ‘smak’ niet hard genoeg is.
Soms helpt het om de dagschoot een beetje te smeren, eventueel met grafiet. Maar het kan ook zijn dat de deur tegen het kozijn aanloopt of over de drempel schuurt. Dan moet de deur eigenlijk gesteld worden of anders deur of sponning iets afgeschaafd.
En soms is de deur scheluw (krom getrokken door werking van het materiaal), en dan zul je altijd enige kracht moeten uitoefenen, tenzij deze scheefstand verholpen kan worden door de scharnieren anders te plaatsen.

Een deurdranger zal ook niet echt goed kunnen werken als de dagschoot stroef gaat of stroef tegen de slotvanger (in de sponning) duwt. In dat geval zorgt een deurdranger alleen dat de deur, indien niet goed in het slot gevallen, tóch vrijwel dicht lijkt (behalve als het flink waait). Een slimme en sterke hond laat zich daardoor wellicht niet vangen!

Een echte deurdranger met zo’n soort arm met elleboog bovenaan de deur is instelbaar om zacht dicht te gaan met pas op het laatste deel een toenemende kracht om te zorgen dat de deur met zekerheid in het slot valt. Nadeel kan zijn dat je eigenlijk al wegloopt terwijl de deur nog aan het sluiten is. Het sluiten duurt gewoon vrij lang, en de hond heeft dat snel door.

Er is echter ook nog een zgn. deuropvanger. https://dictator.nl/Ned/deuropvangers.htm .
Simpeler, kleiner, en gemakkelijker te monteren. Die doet pas iets als de deur al bijna dicht is, trekt dan de deur langzaam maar krachtig helemaal dicht.
Zo’n deuropvanger kan ook samen met een deurdranger geplaatst worden (bij deuren waar een deurdranger sowieso al nodig is maar die zonder een harde klap wel ook bij hoge winddruk echt zéker in het slot moeten vallen), maar voor uw voordeur is alleen zo’n deuropvanger aanbrengen denk ik nog de beste oplossing, want dan doe je het sluiten of dichtgooien normaal snel met de hand, en de deuropvanger trekt hem aansluitend stevig op zijn plek zodat hij echt in het slot zal vallen.

Het antwoord is dus: geen standaard deurdranger (want u bent echt wel gewend uw eigen voordeur dicht te doen; het is niet de gemeenschappelijke boxtoegangsdeur onderin een flatgebouw), maar een deuropvanger, want die zorgt net voor datgene wat nu niet altijd goed gaat.
Bordensteker